Fungerande tillitskultur leder till bättre resultat

Vågar du experimentera och misslyckas på jobbet? Pratar du om när du har gjort fel, och säger till när du behöver hjälp? Känns det okej att ha en annan åsikt än de andra? Genom att arbeta med tillitskulturen i våra team kan vi lyckas så mycket bättre med våra projekt och må bra på kuppen.

När vi kan satsa all kraft på resultatet istället för att lägga energi på att upprätthålla en fasad kan vi uppnå så mycket mer tillsammans. Google pratade om det redan 2015 i sin stora studie om vad som skapar effektiva team. Den psykologiska tryggheten. Det är inte bara Google som upptäckt att tillit är nyckeln till framgångsrika team. 

Viktigare än någonsin med team på distans

Det här sättet att arbeta behöver genomsyra allt från strategi, till kultur, metoder och processer. Dessutom gör den situation vi befinner oss i, med medarbetare utspridda på hemmakontor och inte längre samlade under ett tak, behovet av en fungerande tillitskultur större än någonsin.

Jenny Pettersson Lindberg

är en av Sveriges mest erfarna tjänstedesigners med gedigen erfarenhet av tjänstedesign, processledning och facilitering. Hon arbetar med att hjälpa företag och organisationer att ställa om till ett kunddrivet/behovsdrivet arbetssätt - att jobba med sin organisation, processer, metoder och kultur för att kunna leverera den upplevelse kunderna vill ha. Hon drivs av att få människor att göra stordåd tillsammans.

Jenny Pettersson Lindberg, Head of Customer Driven Management

Jenny Pettersson Lindberg, Head of Customer Driven Management

Lyft både styrkor och svagheter för bästa resultat

För Antrops Jenny Pettersson Lindberg tog det 10 år i yrkeslivet, innan kopplingen mellan relationsdjup, och verktyg som feedback och kreativitet föll på plats. Det var när hon tog steget över till byråvärlden som hon hittade hem. 

– Det handlar om att få använda både sina styrkor och svagheter, och tillsammans skapa resultat som man aldrig hade klarat på egen hand. Det är fantastiskt att känna vilken skillnad det kan göra och vilka resultat som blir möjliga i en grupp där alla får vara sig själva fullt ut. 

I varje kundsamarbete lägger vi på Antrop tid på att bygga relationer, lära känna varandra och få fram den trygghet som behövs för att kunna samskapa och prova nya lösningar. Ett konkret exempel var när vi samarbetade med en myndighet och en  stor partner till dem kring hur man skulle kunna skapa tjänster. 

–  Det var en fråga där man hamnat i ett låst läge och där vi på kort tid lyckades lösa upp knutar och skapa framtidstro. Idag samarbetar man för fullt i ett policylabb – och utan tillitskultur hade det aldrig gått, berättar Jenny Pettersson Lindberg.

Det är inte alltid lätt. Det kan till och med vara läskigt att vara sårbar på riktigt. Men belöningen är fantastisk! Det är heller ingen quickfix, utan något man behöver fylla på hela tiden. I varje ny relation, i varje nytt team. Men ju mer vi övar, desto bättre blir vi på det och ju snabbare går det. 

Kickstarta tillitskulturen och få nyttiga verktyg

Vill du ha en kickstart till att skapa effektiva team i din egen organisation? Jenny Pettersson Lindberg håller ett webbinarium där du får teorierna bakom och tipsen som tar dig längre när hon delar det hon har lärt sig om psykologisk trygghet och tillitskultur.

14 september kl 8.30 // Läs mer och anmäl dig här.

 

Två tips för att bygga relationsdjup

Så hur gör man då? Rent konkret? Det finns många sätt. Här är två stycken:

Checka in 2.0 - Incheckning för ett ökat relationsdjup

Att checka in innan du kör igång ett projekt eller en workshop, det gör du kanske redan. Men har du tagit det till nästa nivå?

När du checkar in med en fråga som bjuder in till att dela med sig av något personligt, eller något som kanske skaver, bygger du samtidigt relationsdjup. Det i sin tur leder till bättre arbete i teamet.

En incheckning tar bara några minuter och är en god investering i att skapa ett bra klimat för samarbete och tillit i gruppen. Incheckningen kan vara ett sätt att börja ett möte eller en workshop där alla får möjlighet att säga något kring vad de tänker och känner. Det blir ett tillfälle att kolla av varandras nuläge och lära sig något nytt om varann.

Exempel på frågor som kan få igång diskussioner:

  • Vilken är den största missuppfattningen om dig?
  • Hur skulle folk beskriva dig när du inte är i rummet?
  • Vad kännetecknar en meningsfull konversation för dig?
  • Vilken typ av problem vill du gärna hjälpa andra att lösa?
  • Vad är det snällaste du någonsin har gjort för någon annan?

Vill du ha fler frågor att välja bland? Här är 50 incheckningsfrågor som ökar relationsdjupet.

Boosta relationen

Med två enkla påståenden kan du utveckla relationen med en kollega, partner, vän eller släkting:
"Vår relation fungerar som bäst när…" och "Vår relation skulle bli bättre om…". Funkar även för dem som tycker att feedback är svårt och läskigt, eftersom man använder ett enkelt format och en styrkebaserad approach.

Tillit och snällhetskultur har format oss på Antrop

På Antrop beskriver vi oss som en snäll arbetsplats byggd på välvilja till våra medmänniskor. Ärlighet, hjälpsamhet, tillit och respekt är viktigt i vår snällhetskultur. Men också att vi ställer höga krav på varandras insats. Det är snällt att hjälpa varandra nå högt uppsatta mål och att bli bättre genom feedback.

Som Antropare ska man kunna vara sitt bästa jag på jobbet. Det är mycket mer än att vara i framkant inom sitt expertisområde. Det handlar också om personlig utveckling. Att förstå sig själv och sitt samspel med andra. Att våga vara sig själv.