1. Sätter punkt för osäkra klick
Har du någonsin klickat på en knapp eller navigerat bland förvirrande menyer och undrat: “Vad händer nu?” En UX-writer skapar microcopy och ser till att varje knapp, meny och meddelade blir tydliga och lätta att förstå. Användarens upplevelse blir tryggare, enklare och smidigare.
2. Enar varumärkets splittrade stämmor till en röst
Föreställ dig att ditt varumärke pratar med en lekfull och vänlig röst på webben, men är formellt och strikt i mejl. Förvirrande, eller hur? En UX-writer ser till att ditt varumärke har en konsekvent, igenkännbar röst i alla kanaler. På så sätt vet dina användare att det alltid är du som pratar – oavsett om det är på din webbplats, i en app eller ett e-postmeddelande.
3. Har Batmans rygg
UX-designers och UX-writers hör ihop och kompletterar varandra. De är som Batman och Robin – oslagbara tillsammans! Medan designern skapar det visuella gränssnittet, står UX-writern för konversationen med tjänsten och ser till att användaren inte bara hittar rätt utan också uppskattar resan dit.
4. Sätter stopp för mobbning
Vill du att fler ska kunna använda din produkt? En UX-writer använder ett enkelt språk och tydliga instruktioner, vilket gör din produkt tillgänglig för en bredare publik. Det betyder att fler personer – oavsett språkkunskaper eller teknisk erfarenhet – kan använda din produkt. En UX-writer ser till att språket är enkelt och inkluderande. När fler användare kan förstå och navigera en produkt utan problem, minskar också behovet av kundsupport.
En UX-writer är ofta involverad i användningstester för att identifiera språkliga hinder och förbättringsmöjligheter. Att jobba iterativt på detta sätt bidrar till att kontinuerligt förbättra produkten/tjänsten och hålla den relevant.
5. Får kunden att trycka på play
Bra texter kan göra underverk för din konverteringsgrad. En UX-writer vet hur hen skapar texter som inte bara informerar utan också engagerar och motiverar. Genom att skapa tydliga och lockande Call to actions, produktbeskrivningar och registreringsformulär, kan de få dina användare att vidta åtgärder – som att slutföra ett köp eller anmäla sig till ditt nyhetsbrev. Kort sagt, en UX-writer hjälper dig att nå dina affärsmål snabbare.
Avslutningsvis, att ha en UX-writer är inte en lyx, det är ett nödvändigt komplement till ett design- och utvecklingsteam. I slutänden kan det vara UX-writern som kan få dina tjänster att sjunga och dina kunder att dansa.