Antrop designar för en bättre värld – men hur?

Det är mer bråttom än någonsin att ta till konkreta åtgärder för att minska klimatpåverkan från produkter och tjänster, och att ställa om till hållbara alternativ. Antrops vision är "Vi designar för en bättre värld". 

Zandra Rauchwerger, vd på Antrop, svarar på hur det går till i praktiken.

På Antrop erbjuder vi kompetens inom t ex innovation, cirkulär design, beteendedesign, och hållbar digital design. Det är tydligt att design och innovationskompetens behövs för att lösa vår tids stora hållbarhetsutmaningar. Vi jobbar med allt från stora systeminnovationsprojekt, som i projektet hållbar skolmat tillsammans med Livsmedelsverket, till konkreta digitala uppdrag där vi med hjälp av smarta designlösningar kan påverka individers beteenden, som till exempel Deedster som hjälper användaren få koll på sin klimatpåverkan och göra något åt den, och pantsystemet för take awayförpackningar med IVL.

Ohållbara tjänster och produkter kommer inte att kunna finnas i framtiden, helt enkelt för att efterfrågan är för liten. Lagstiftningar och straffavgifter kommer också att göra det ekonomiskt oförsvarbart att inte utveckla hållbara produkter och tjänster. Ett talande exempel är att världens största kapitalförvaltare säger att de kommer hålla företagsledare ansvariga för bristande hållbarhetsengagemang, och att de helt kommer sluta investera i sådana projekt.

Zandra Rauchwerger

är vd på Antrop. Vi har i flera år mätt företagets framgång i hur stor del av projekten vi arbetar i som bidrar till de globala hållbarhetsmålen. Det hjälper till att sätta en riktning i att välja projekt som gör nytta för användaren, affären men också planeten.

Zandra Rauchwerger, vd Antrop

Zandra Rauchwerger, vd Antrop

Vi mäter vårt arbete för hållbarhet

Vår framgång som konsultbolag mäter vi i hur mycket av vår tid som bidrar till de globala hållbarhetsmålen. Det ger oss starka incitament på allra högsta nivå på Antrop att välja projekt där vi kan stötta våra kunder i hållbarhetsfrågor. Målen tvingar oss att skapa systematik, både när det gäller kompetens internt och hur vi själva agerar. Det starka engagemanget som finns hos våra anställda är också vårt viktigaste trumfkort.

Hur kan företag maxa sitt hållbarhetsarbete och samtidigt göra nytta för affären?

Det är oerhört bråttom att konkret minska effekterna av klimatkrisen. Den senaste klimatrapporten är tydligt. Det är kniven mot strupen för företag, offentliga organisationer och enskilda individer, och då brukar det hända grejer. 

För några år sedan var huvudfrågan företag ställde sig "hur kan vi bli mer lönsamma". Nu ställer man sig frågan "hur kan vi vara lönsamma när vi samtidigt ställer om vår verksamhet till att bli hållbar". Jag tror att företag och myndigheter behöver använda samma verktygslåda som de har för affärsutveckling för att innovera sina affärer till att vara hållbara.

Vilka initiativ ger dig hopp när framtiden känns mörk?

Att allt fler länder, städer och företag sätter upp tydligare mål för en koldioxidneutral framtid ger mig hopp. Att mer och mer av vår samlade innovationskraft riktas om mot att skapa hållbara lösningar likaså. Jag känner också stort hopp till att fler och fler förstår hur komplexa våra utmaningar är och försöker lösa dem på systemnivå. Samt att gemene hen förstår hur viktigt det här är, så att vi kan använda vår konsumentmakt till företag och vår rösträtt till makthavare som tar hållbarhet på brinnande allvar.

Konkret aktion behövs - det här kan du göra nu!

Det är flera delar som ni, och vi, kan göra för att bidra till att minska effekterna av klimatkrisen. Varför inte börja med de här?