Oavsett från vilket håll du angriper frågan är en grön webbplats det bästa alternativet. För hållbarhetsmedvetna företag, med allt mer klimatkräsna kunder, är din produkts klimatpåverkan en fråga du måste kunna besvara, och försvara. Att göra en webbplats grön medför också att laddningstider minskar, onödigt eller dåligt presterande innehåll sållas bort, och kundens väg till rätt information görs så kort som möjligt. En grön webb är helt enkelt det bästa — för affären, användaren och planeten.
Mät, förstå och agera för digital hållbarhet
Vad innebär det då att en webbplats eller digital tjänst är "grön"? Jo, ur ett hållbarhetsperspektiv handlar det om hur mycket koldioxid som släpps ut när sidan används. För varje gång en webbplats laddas genereras koldioxid på en server någonstans i världen. Hur stor mängd det handlar om går att påverka, ofta med ganska enkla medel.
Första steget mot digital hållbarhet är att mäta utsläppen från sin digitala tjänst. Det ger förståelse för hur hållbar, eller ohållbar, den är. För att mäta webbplatsens, eller den digitala produktens, klimatpåverkan och sidvikt finns verktyg du kan använda. Antrop använder EcoPing, en onlinetjänst som vi har ett partnerskap med. EcoPing ger dig möjlighet att få rapporter för att se hur din digitala hållbarhet utvecklas över tid, och du får även förbättringsförslag.