Antrop + EcoPing - tillsammans för att minska det digitala klimatavtrycket

PRESSMEDDELANDE: Prisbelönta designbyrån Antrop storsatsar tillsammans med brittiska startup:en EcoPing för att minska det enorma klimatavtryck som digitala tjänster ger idag. I den nya satsningen kombineras EcoPings verktyg som mäter digitala koldioxidutsläpp och Antrops designerfarenhet och gedigna kunskap med målet att hjälpa kunder att bli ännu mer hållbara.

Jonas Halléhn, UX-designer med stort fokus på digital hållbarhet

Jonas Halléhn, UX-designer med stort fokus på digital hållbarhet

Vad innebär en grönare och hållbar webbplats? Jo, kort och gott är den mer genomtänkt, har bättre prestanda, och är mer kostnadseffektiv. Det faktum att den dessutom orsakar mindre koldioxidutsläpp, och därför är bättre för planeten, är en positiv sidoeffekt.

– Vi har sett att digitala tjänsters påverkan på klimatet är en blindfläck hos många företag idag. Även varumärken med stark hållbarhetsprofil har missat det faktum att deras webbplats ger upphov till mycket mer koldioxidutsläpp än vad som är nödvändigt, säger Sarah Isaksson, Head of Sustainability på Antrop.

Få koll på tjänstens klimatpåverkan

När vi ​​inte är medvetna om vad som påverkar våra digitala tjänster negativt riskerar vi att utveckla och producera produkter och innehåll som i förlängingen gör Internet till en riktigt stor klimatbov. Första steget mot digital hållbarhet är att skapa sig en förståelse för hur mycket din digitala tjänst släpper ut. Ett verktyg som gör precis det är det webbaserade verktyget EcoPing som mäter tjänstens klimatpåverkan.

EcoPing ger dig tillgång till verktyg och rapporter med viktiga insikter och åtgärder för att förbättra din digitala tjänsts koldioxidutsläpp och prestanda. Verktyget ger dig rapporter som identifierar viktiga områden där du behöver göra förbättringar, och mäter prestanda kontinuerligt, vilket visar hur ditt arbete går framåt.

– I och med samarbetet med EcoPing tar vi nästa steg i vårt hållbarhetsarbete. Nu kan vi på ett enkelt sätt börja mäta våra kunders digitala tjänsters klimatpåverkan och på så vis kunna skapa mer hållbara tjänster, säger UX-designern Jonas Halléhn.

Ronaldos Instagraminlägg - ett av många exempel

Digitala tjänster är idag en självklar del av de flestas vardag. Ändå är medvetenheten om deras hållbarhet förhållandevis låg. För varje gång en webbplats laddas genereras koldioxid på en server någonstans i världen, och idag kommer endast 37% av den elektriciteten från förnyelsebara källor, enligt BBC.

Men hur stor påverkan kan en digital tjänst egentligen ha på klimatet? Ett exempel: När Christiano Ronaldo publicerar en bild på Instagram skickas den till hans 254 miljoner följare. Inlägget transporteras via ledningar och vidare till varje användare runt om i världen. Ett Instagraminlägg av Ronaldo använder på så sätt lika mycket energi som tio genomsnittliga hushåll gör på ett år. Här måste en förändring till. 

(Källa: Dispatches - Is Your Online Habit Killing the Planet? - Channel 4)

För renare webb och digitala tjänster

I 20 år har UX- och tjänstedesignbyrån Antrop arbetat för att utveckla tjänster som är snälla mot både planet och människa, och samtidigt bra för affären. Visionen har alltid varit att designa för en bättre och mer hållbar värld.

Samarbetet mellan Antrop och EcoPing gör att byråns kunder får tillgång till ett enkelt sätt att mäta sin digitala klimatpåverkan medan Antrop använder sina designskills och sin kunskap till att utveckla så klimatvänliga tjänster som möjligt. Allt för att göra världen till en bättre och mer hållbar plats. 

Sarah Isaksson, hållbarhetsstrateg och Head of Sustainability på Antrop

– Vi är glada att nu kunna arbeta tillsammans med EcoPing, som nordisk partner. Våra expertområden kompletterar varandra på bästa sätt för att kunna hjälpa våra kunder att skapa grönare digitala tjänster, säger Sarah Isaksson, Head of Sustainability på Antrop.

Sarah Isaksson

Sarah Isaksson

Fakta:

Om EcoPing

EcoPing är en webbaserad verktygslåda som används för att minska klimatavtrycket från digitala tjänster. "We're on a mission to reduce the carbon emissions of the internet".
ecoping.earth

Om Antrop

Antrop är en flerfaldigt prisbelönt tjänstedesign- och UX-byrå, grundad 2001. Vi hjälper företag skapa användarnytta, affärsnytta och samhällsnytta. Genom att analysera verkliga kundupplevelser kan vi designa tjänster som på riktigt matchar människors behov, beteenden och drivkrafter. Vi designar för en bättre värld.