Vad är beteendedesign?
I beteendedesign arbetar vi metodiskt med att förstå, påverka och designa för specifika beteenden. Vi säkerställer att lösningarna inte bara är användarvänliga, utan också aktivt hjälper människor att fatta bättre beslut och förändra sina vanor på ett hållbart sätt. Vi hämtar kunskap från psykologi, design och beteendeekonomi, som ger oss en djup förståelse för mentala modeller, kognitiva barriärer och psykologiska mekanismer.
Beroende på projektets syfte kan vi arbeta med att bryta skadliga beteenden, uppmuntra positiva vanor eller förändra komplexa beslutsmönster. Genom att identifiera drivkrafter, barriärer och kognitiva biaser kan vi forma produkter, tjänster och processer som aktivt stöttar önskade beteenden.
På frukosten berättade vi om projektet Returbar. Där utvecklade vi ett system för återbrukbara kassar inom dagligvaruhandeln. Tjänsten integreras smidigt i kundernas vardag och sänker trösklarna för återanvändning – och plötsligt har det blivit enkelt att göra det hållbara valet.
Antrops designprocess
- Utforska – research för att förstå människor, deras drivkrafter och nuvarande beteendemönster.
- Innovera – kreativt idéarbete för att skapa hållbara lösningar.
- Realisera – testning för att säkerställa att vi uppnår faktisk beteendeförändring.