Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt

Stort tack för att du kom på vår frukost om cirkulär beteendedesign!

Vi hoppas att du har fått nya insikter om hur du genom att arbeta med beteendedesign kan påverka kunders val, stärka människors motivation och skapa lösningar som driver bättre beslut och långsiktiga vanor. Vilket i sin tur leder till mer hållbara och lönsamma affärer!

 

Vad är beteendedesign?

I beteendedesign arbetar vi metodiskt med att förstå, påverka och designa för specifika beteenden. Vi säkerställer att lösningarna inte bara är användarvänliga, utan också aktivt hjälper människor att fatta bättre beslut och förändra sina vanor på ett hållbart sätt. Vi hämtar kunskap från psykologi, design och beteendeekonomi, som ger oss en djup förståelse för mentala modeller, kognitiva barriärer och psykologiska mekanismer.  

Beroende på projektets syfte kan vi arbeta med att bryta skadliga beteenden, uppmuntra positiva vanor eller förändra komplexa beslutsmönster. Genom att identifiera drivkrafter, barriärer och kognitiva biaser kan vi forma produkter, tjänster och processer som aktivt stöttar önskade beteenden. 

På frukosten berättade vi om projektet Returbar. Där utvecklade vi ett system för återbrukbara kassar inom dagligvaruhandeln. Tjänsten integreras smidigt i kundernas vardag och sänker trösklarna för återanvändning – och plötsligt har det blivit enkelt att göra det hållbara valet.

Antrops designprocess

  • Utforska – research för att förstå människor, deras drivkrafter och nuvarande beteendemönster.
  • Innovera – kreativt idéarbete för att skapa hållbara lösningar.
  • Realisera – testning för att säkerställa att vi uppnår faktisk beteendeförändring.

När ska ni använda beteendedesign?

Beteendedesign är användbart när ni vill:

  • Förstå varför kunder inte agerar som förväntat
    Har ni en tjänst som verkar bra men inte används fullt ut? Vi kartlägger vilka hinder som står i vägen och designar lösningar som leder till action.
    Läs om hur vi hjälpte Nowo skapa en motiverande sparplattform.
  • Guida kunder mot bättre beslut
    Ibland är det svårt att få användare att välja hållbara, hälsosamma eller ekonomiskt smarta alternativ. Vi hjälper er att skapa strukturer som gör det naturligt att göra rätt.
    Läs om hur vi hjälpte Systembolaget designa för hållbara alkoholvanor i deras app.
  • Optimera beslutsfattande och skapa affärsnytta
    Om ni förstår hur människor fattar beslut kan ni skapa lösningar som inte bara är användarvänliga utan också driver bättre affärsresultat. Genom att använda beteendedesign kan ni strukturera valmiljöer på ett sätt som gör det enklare för kunder att agera i linje med sina intentioner och behov.
    Läs om hur vi hjälpte Åhléns att optimera sin digitala shoppingupplevelse.
Bild på Antrops försäljningshef Sara Nero. Sara har långt utsläppt brunt hår, blå ögon och en svart blus

Vill ni veta mer om hur beteendedesign kan hjälpa just er? Kontakta oss så berättar vi mer!

Bild på Antrops försäljningshef Sara Nero. Sara har långt utsläppt brunt hår, blå ögon och en svart blus

Sara Nero

073-066 20 36