Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
Mind - Stödet för människor med psykisk ohälsa får aldrig ha stängt

Stödet för människor med psykisk ohälsa får aldrig ha stängt

Psykisk ohälsa är ett växande folkhälsoproblem. Sedan 2006 har antalet barn och unga som fått vård för ångestsyndrom blivit tre gånger så många enligt Socialstyrelsen. Nästan hälften av alla pågående sjukskrivningar handlar om psykisk ohälsa. Det är något som kostar samhället enorma resurser och som i värsta fall kostar ovärderliga människoliv.

 

Mind är en ideell organisation som arbetar för ett samhälle som främjar psykiskt välbefinnande. Det vill de göra genom att erbjuda stöd och kunskap men också genom att driva opinion och vara en röst som minskar skam och stigma kring psykisk ohälsa. Mind driver bland annat Självmordslinjen.

 

Antrop fick i uppdrag att ta fram ett koncept för en digital tjänst med fokus på att sänka tröskeln för att söka hjälp och som kan finnas där dygnet runt. Slutresultatet blev tjänsten Stöd & kunskap som går att hitta på Minds webbsida.

Kund: Mind

Vi arbetade med: UX-design, Digital design

Person håller i en mobil och tittar på tjänsten Mind

Djupintervjuer med personer med erfarenhet av psykisk ohälsa

För att ta reda på vilka behov tjänsten skulle möta utförde vi djupintervjuer med personer med personlig erfarenhet av psykisk ohälsa. Några av de viktigaste insikterna som kom fram, som vi också designade konceptet utifrån var att:

  • Det finns en längtan efter någon som lyssnar
  • Det hjälper att ta del av andras berättelser
  • Att ringa ett samtal är en hög tröskel
  • Inställningen till onlinestöd är positiv
  • Familj och vänner ger det bästa stödet
  • Att distrahera sig själv när man mår dåligt hjälper

“Jag vet att jag ringde till en jourtelefon och satt i kö länge, sen när jag kom fram säger de “vi stänger nu så du får ringa imorgon”, så jag har inte så positiv erfarenhet av det.”

 

“Det är familj och vänner som jag får stöd av. Jag håller mycket inne. Jag messar mest med min mamma.”

 

“Finns en stor chans att jag skulle nyttja en chatt, att ringa är svårare för det blir för personligt, får ångest av att prata i telefon.”

Mobilvyer av tjänsten Mind

Ett stöd som alltid finns där

Tjänsten Stöd & Kunskap som Mind tagit fram med utgångspunkt i vårt koncept är en kunskapsbank med verktyg och övningar som kan hjälpa till att hantera svåra känslor men också en mötesplats där människor kan hjälpa varandra. Att inte känna sig ensam i sitt mående är en nyckel till att kunna ta sig vidare. Vi är stolta över att ha fått hjälpa till med en liten pusselbit till att människor ska kunna må bättre.

 

 

Sara Nero, säljchef

Kontakta mig om du vill veta mer!

Sara Nero, säljchef

Sara Nero

073-066 20 36