Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt

Designa för e-handel – fyra nycklar som driver konvertering

En framgångsrik e-handelsplattform gör det enkelt och tryggt för kunden att genomföra köp. Fyra nyckelfaktorer för att lyckas är användbarhet, förtroende, personalisering och att mäta. Genom att sätta användaren i centrum och göra genomtänkta designval kan du öka antalet konverteringar och bygga långvariga relationer. Vi delar med oss av effektiva tips.

Lästid: 3 min

 

 

Hand som klickar på köp-knap
Hand som klickar på köp-knap

Användbarhet

Användbarhet är den första nyckeln till att driva konvertering. När det gäller e-handel är två av de viktigaste sakerna smidig navigation och mobiloptimering. 

Kategorisering och filtrering

Dela upp produkter i tydliga kategorier och underkategorier, och erbjud filtreringsalternativ baserade på relevanta attribut som pris, storlek och färg.

Sökfunktion med automatiska förslag

Implementera en sökfunktion som föreslår produkter medan användaren skriver, vilket snabbar upp sökprocessen, minskar stavfel och hjälper användare att snabbare hitta relevanta produkter eller information. En sökfunktion bör dessutom kunna tolka felstavningar eller synonymer för att hjälpa användare hitta vad de söker, även om de inte vet exakt vilka söktermer de ska använda.

Tydliga Call-to-Actions

Använd tydliga call-to-action-knappar för att guida användarna genom köpprocessen och minska friktionen.

Mobiloptimering

Se till att din webbplats är optimerad för mindre skärmar då en stor del av köpen sker via mobiler. Optimera laddningstider genom att komprimera bilder och använda effektiv kod, vilket är särskilt viktigt på mobila nätverk där hastigheten kan variera.

 

Förtroende

Att bygga förtroende genom värdefullt innehåll och en trygg köpupplevelse är den andra nyckeln till att driva konvertering.

Inspirerande storytelling och tonalitet

Storytelling bygger en berättelse kring produkterna och skapar en känslomässig koppling till varumärket. Med en konsekvent tonalitet och välskrivet innehåll skapar du också en igenkännbar röst för ditt varumärke genom alla kanaler – från webbplatsen till orderbekräftelsen.

Smidig och trygg checkout

Reducera antalet steg i checkout-processen, erbjud igenkända betalningsalternativ för att skapa trygghet samt ge möjlighet till att checka ut som gäst för att påskynda köpprocessen. Gör det även möjligt för gäster att spara sina uppgifter för framtida köp.

Visuellt tilltalande design

Första intrycket av en webbplats formas på mindre än en sekund och påverkas starkt av designen. En tilltalande layout uppmuntrar användare att stanna längre och utforska mer, vilket i sin tur ökar sannolikheten för att de genomför ett köp.

Kundrecensioner och betyg

Visa upp kundrecensioner och betyg för att stärka förtroendet och hjälpa till i beslutsprocessen.

 

Personalisering

Att anpassa upplevelsen efter kundens beteende är den tredje nyckeln till att driva konvertering.

Personliga produktrekommendationer

Genom att använda tidigare köphistorik och beteendedata kan du föreslå produkter som matchar användarens intressen och behov, vilket ökar både relevansen och engagemanget, samt sannolikheten för återkommande kunder. Det är dock viktigt att säkerställa att de produkter som föreslås faktiskt upplevs som relevanta för kunden. 

Dynamiskt innehåll

Anpassa startsidan och produktsidor baserat på kunders beteende och preferenser, vilket stärker känslan av att företaget verkligen förstår och tillgodoser deras unika behov.

Mät och optimera för fortsatt framgång

Att mäta och agera utifrån det är den fjärde nyckeln till ökad konvertering.

Genom att följa användarnas beteenden över tid kan du identifiera mönster och anpassa din plattform för att möta förändrade behov.

Använd analysverktyg för att spåra hur användare interagerar med din webbplats. Visualisera vilka delat av sajten som får mest uppmärksamhet med hjälp av heatmaps och klickspårning. Experimentera med olika designval och testa olika versioner av sidor med hjälp av A/B-testning för att se vad som leder till flest köp. Genomför tester och intervjuer med dina användare för att kunna ta datadrivna beslut.

Sara Nero, säljchef

Hör gärna av dig om du vill veta hur vi kan hjälpa dig med din e-handelssajt eller app!

Sara Nero, säljchef

Sara Nero

073-066 20 36