Samskapande över avdelningsgränser
Medarbetare från Skatteverket deltog både vid djupintervjuerna och i analysen, vilket ökade förståelsen för metoden och resultatet.
Olika avdelningar och kompetenser bidrog med att ta fram idéer utifrån användningsmålen och även inventera förslag som tidigare kommit upp i andra projekt.
Både operativ och visuell effektkarta
Resultatet sammanställdes i en effektkarta** i två format. Dels en visuell effektkarta i designverktyget Figma, som passar bra för överblick och kommunikation. Dels en operativ effektkarta i Excel, som är lätt att dela, uppdatera och förvalta.
Effektkartan används nu som ett konkret verktyg för att prioritera myndighetens insatser för små och medelstora företag, helt utifrån användarnas verkliga behov, utmaningar och drivkrafter.
Nästa steg: Sprida metoden vidare i organisationen
Arbetet gav mersmak och för att kunna sprida metoden effektkartläggning genomfördes också ett projekt för att bygga intern kapacitet inom effektkartläggning, där Antrop utbildade en grupp medarbetare till ambassadörer och skapade ett metodstöd för effektkartläggning.
*Beteendetyper
Beteendetyper grundas i kvalitativa intervjuer och tas fram genom beteendekodning. Beteendekodning är en metod som är skapad för att hitta gemensamma nämnare mellan deltagare i en kvalitativ forskningsstudie. Efter ett strukturerat analysarbete framträder ett antal beteendetyper utifrån gemensamma beteenden, samt en beskrivning av de motivationer, drivkrafter och behov som leder fram till deras beteenden.
**Effektkarta
Effektkarta är en metod utvecklad av InUse.