En djupare förståelse för beteende
För detta uppdrag ville Naturvårdsverket utforska sambanden mellan produkter, konsumenter, återförsäljare, avfallshantering och förpackningar. Att studera hur man kan ändra beteendet av nedskräpning var en viktig komponent. Vi satte upp det här som mål för projektet:
Minska de negativa effekterna på havsmiljön orsakade av plastskräp. Ge Naturvårdsverket en djupare förståelse för motivationerna, attityderna och beteendena hos konsumenter/tillverkare/återförsäljare/kommuner och hur de påverkar nedskräpning.
Iterativt insiktsarbete
Projektteamet började med att observera personer som slängde skräp och genomförde flera omgångar av intervjuer. Under analysfasen utvecklade vi en djupare förståelse för beteende och behov och identifierade situationer och platser med högre risk för nedskräpning. Insikterna inkluderade:
- Folk upplever att det finns för få papperskorgar
- Många är omedvetna om att de skräpar ner
- Småbitar av en förpackning “blåser iväg”
- Det finns en hel del fördomar om att det är andra som skräpar ner – inte jag själv
- Många är ovilliga att plocka upp andras skräp