Gapminders nya webbapp ska hjälpa oss bli av med missuppfattningar om världen

Just nu arbetar vi på Antrop med ett viktigt och spännande projekt tillsammans med Stiftelsen Gapminder, med Anna Rosling Rönnlund och Ola Rosling i spetsen. Det handlar om en webbapp som ska hjälpa användarna att bli av med systematiska missuppfattningar om global utveckling - helt enkelt att få en faktabaserad världsbild.

Gapminders Ola Rosling och Anna Rosling Rönnlund arbetar med Antrop med ny webbapp / Foto: Jann Lipka

Gapminders Ola Rosling och Anna Rosling Rönnlund arbetar med Antrop med ny webbapp / Foto: Jann Lipka

Stiftelsen Gapminder startades av Anna Rosling Rönnlund och Ola Rosling tillsammans med Hans Rosling 2005. Stiftelsen har sedan dess arbetat med att sprida en faktabaserad världsbild. Det gör de genom att identifiera vad människor har fel om och skapa verktyg för att göra statistik lättillgänglig och enkel att förstå. Det handlar om sociala, ekonomiska och miljörelaterade frågor. För att kunna fatta rätt beslut i den globaliserade tid vi lever i behöver vi ha en bild av världen som grundar sig på fakta. Det gäller dig såväl som politiker och företagsledare. 

Digital förlängning av Gapminders arbete

Webbappen som nu är under utveckling går under namnet “Gapminder Common Misconceptions”. Den är ett interaktivt verktyg och en digital förlängning av Gapminders arbete. 

Precis som budskapet i boken Factfulness (Natur & Kultur, 2018), som Ola Rosling och Anna Rosling Rönnlund skrivit tillsammans med Hans Rosling, handlar Gapminders webbapp om att vi ska upptäcka hur vi spontant har helt fel om många globala trender och proportioner. 

– Genom att bli medveten om hur ofta vi har fel kan vi lära oss att bli mer försiktiga med att hävda att vi vet saker innan vi kollat upp fakta, säger Anna Rosling Rönnlund.

Ny webbapp med frågor som hjälper dig få en faktabaserad världsbild.

Ny webbapp med frågor som hjälper dig få en faktabaserad världsbild.

Genom att bli medveten om hur ofta vi har fel kan vi lära oss att bli mer försiktiga med att hävda att vi vet saker innan vi kollat upp fakta.

Anna Rosling Rönnlund, Gapminder

Testa din kunskap om världen

I webbappen kommer användaren att kunna testa sin kunskap genom att svara på frågor om allt ifrån hur många länder som har haft en kvinnlig stats- eller regeringschef till hur stor andel av all plast som produceras i världen som hamnar i haven. Troligen har användaren, precis som de allra flesta, fel i många fall. Förhoppningen är att användaren blir nyfiken på att uppdatera sin kunskap.

Tätt samarbete under hela projektet

Samarbetet med Anna Rosling Rönnlund och Ola Rosling har varit nära under hela projektet med webbappen.

– Vi har självklart arbetat tätt ihop med Antrop, och varit djupt involverade även när det kommer till användarens upplevelse inne i appen och vi har haft stor nytta av Antrops expertis kring användarbehov, UX och design,  säger Anna Rosling Rönnlund.

Hur har Antrops arbete sett ut? 

–  Först har vi intervjuat målgruppen. Därefter har vi prototypat, användartestat, itererat och testat igen, berättar Michel Adamek, senior UX-designer på Antrop. Han har arbetat med projektet från start tillsammans med ett team från Antrop bestående av projektledaren Kat Spongberg, tjänstedesignern Jenny Dannstedt, Kristin Guzman och Åsa Hammarström, visuella designers.

Projektet tillsammans med Gapminder går helt i linje med hur Antrop vill arbeta.

- Vår vision på Antrop är att bidra till att göra världen bättre för våra barn. I samarbetet med Gapminder arbetar vi med fokus mot bl.a. FN:s globala hållbarhetsmål, och vi hoppas så klart att webbappen ska få stor spridning.

Har det här projektet förändrat din världsbild?

– Ja, absolut! Det blir uppenbart hur pass mycket fel vi faktiskt har och att vi ofta har en daterad uppfattning om den globala utvecklingen. När man får ta del av undersökningar och fakta blir det pinsamt tydligt att det är så många som inte har koll på läget. Faktiskt inte ens Nobelpristagare, säger Michel Adamek.

Fakta: Gapminders nya webbapp 

Webbappen “Gapminder Common Misconceptions” kommer att vara kostnadsfri för allmänheten och initialt lanseras på engelska. Lansering av webbappen sker i oktober.

Antrop designar användarupplevelsen och byrån Prototyp programmerar och utvecklar appen.