Klimatet är vår tids största framtidsfråga. Därför känns det både viktigt och inspirerande att Antrop fått arbeta med startup-bolaget Deedster, som gör det enkelt och roligt att vara klimatsmart. I en lättanvänd app får du hjälp att agera och konsumera på ett sätt som minskar klimatpåverkan och skapar hållbarhetsnytta. 

På Antrop är vi fast beslutna att med vår expertis göra vad vi kan för att hejda klimatförändringar och skapa framtidens klimatsmarta tjänster. Det är därför med stor glädje som Antrop och vårt Green Team varit med på resan mot lansering av klimattjänsten Deedster.

Genom att hjälpa användare att skapa förståelse för det egna koldioxidavtrycket, öka kunskap om klimatpåverkan och utmana sig själv och sina vänner, vill Deedster bidra till en hållbar framtid. 
Med metoder inom tjänstedesign, strategi och visuell design tog vi tillsammans fram en stark varumärkesidentitet, målgruppsbeskrivningar och ett attraktivt kunderbjudande. 

Träffsäkert värdeerbjudande

Att beskriva kundresan för en ny tjänst, innan den är klar och innan det finns några kunder, är en speciell utmaning. Vi inledde därför research- och insiktsfasen med ett hypotesdrivet arbetssätt för att få fram en övergripande kundresa, målgruppsbeskrivningar och värderbjudande. 
Genom research, gemensamma workshops och ett mindre antal intervjuer kunde vi ta fram hypotespersonas och tydliggöra tjänstens värde. 
Efter den första lanseringen gjordes en mer omfattande intervjustudie för att utvärdera gränssnittet och identifiera förbättringsområden.

En hållbar varumärkesidentitet

I nästa steg påbörjade vi arbetet med att definiera Deedsters varumärke i visuell design och tone of voice. Tillsammans med en innehållsstrateg och en AD från Antrop kunde Deedster ta fram grafiskt uttryck och språklig style guide för i olika kanaler.
Antrop har även samarbetat med Deedster för att identifiera och användartesta en ny intäktsmodell för tjänsten.
Version 1.0 för företag och organisationer lanserades under våren 2018, och en betaversion för privatpersoner släpptes hösten 2018. Mottagandet hos de företag och privatpersoner som testat tjänsten har varit mycket positivt, och Deedster har även vunnit Almi Sustainable Startup.

Läs mer om Deedster: DN: Hållbart företagande dominerar i Almedalen
DI Digital: Hennes bolag ska göra det kul att leva klimatsmart
Nordeas podd: Superentreprenörerna med Deedsters Monika Martinsson

Deedster

är en tjänst för att stoppa klimatförändringarna och konsumtionens negativa inverkan på planeten. Med en app hjälper de företag och privatpersoner att skapa en klimatsmart och hållbar livsstil.

Deedster.com


För oss har det varit oerhört givande att arbeta tillsammans med Antrops team. Kombinationen av den kreativitet och det strukturerade driv som Antrop kommer med, gör att vi hela tiden rör oss framåt effektivt, utan att för den skull tumma på målbilden.

Anders Åkerlund, Co-founder, Deedster

Står du inför liknande utmaningar?

Prata med kundansvarig som gärna berättar mer.
Erik Hammarström
+46 (0) 733 210 720
[email protected]

ANDRA KUNDER VI HJÄLPT