Användningstester för att se hindren
Antrop fick i uppdrag att ta reda på mer om kundernas köpmönster, och skapa ny struktur och design för enklare och framtidssäkrad online-shopping. Vi ville testa om det stämde att kunderna inte hittade på sajten – och i så fall vad de inte hittade, och varför.
Vi påbörjade ett intensivt researcharbete, parallellt med att arbeta fram effektmål och förslag på ny struktur. Vi testade den befintliga navigationen och gjorde användningstester med nya digitala skisser. För att få så djupa insikter som möjligt genomförde vi både kvantitativa och kvalitativa tester med intervjuer. Bland annat fick Åhléns-kunder olika uppgifter att lösa på sajten, medan UX-teamet observerade och senare analyserade resultaten.
Ny struktur och design togs fram iterativt, och vi testade den löpande med hjälp av prototyper på användarna, Åhléns kunder. Designarbetet omfattade både visuell design och interaktionsdesign, för att på bästa sätt hjälpa dem hitta rätt.