Utvärdering – fullbokat och bättre relation
Första utvärderingen visade att studiorna varit fullbokade från start.
En viktig del i framgången är att det alltid finns medarbetare från Stim på plats. Dels för att hjälpa till med tekniken men också för att bygga relationer.
– Vi hade satt upp höga mål men satsningen har faktiskt fungerat ännu bättre än vi väntat oss, säger Lina Heyman.
Att satsningen gett resultat syntes också när Stim och Antrop gjorde en ny omgång intervjuer i början av 2020. Analysen visade på en positiv förflyttning i relationen till Stim jämfört med 2018. Music Room nämndes som en av orsakerna.
Genom att utveckla och lansera Stim Music Room har över 1 500 personer besökt lokalerna sedan start. Vi har arrangerat mängder av föreläsningar och events samt agerat värd för över 400 studio sessions.
Prisad tjänstedesign
Stim Music Room är vinnare i kategorin Tjänstedesign i årets upplaga av Design S – Swedish Design Awards, Sveriges främsta och bredaste designutmärkelse.
Juryns motivering
Genom en grundad designprocess har Stim gått hela vägen från behovsanalys till värdeskapande lösning för användarna. Stim Music Room visar vikten av fysiska mötesplatser i en digital värld och anpassningsförmåga under extrema förhållanden. Ett utmärkt exempel på hur tjänstedesign levererar affärsnytta!
– Vi är otroligt stolta över att ha hjälpt Stim på den här förändringsresan, säger Jenny Dannstedt, tjänstedesginer på Antrop och fortsätter: Music Room är bara starten på det förändringsarbete Stim genomför. Jag tycker att de utmärker sig genom att vara så bra på att lyssna på sina medlemmar. De är också handlingskraftiga och har kunnat ta de idéer som har kommit fram och göra verklighet av dem. De har förstått att det krävs hårt arbete i organisationen för att förändra förhållningssätt och arbetsätt. Stim är verkligen ett föredöme!
Michel Adamek, UX-designer på Antrop, håller med:
– Jag uppskattade verkligen att arbeta med den här processen. Vi gick hela vägen från att intervjua artister som är i början på sin karriär till att faktiskt skapa en gemensam plats för musikskaparna – ett Music room. Och tänk, det började med intervjuer med låtskrivare i dammiga källare och det slutade med vinst i Årets Tjänstedesign i Swedish Design Awards!