Så kartlades aktuella målgrupper
För att hitta rätt målgrupp för den nya appen började vi med att titta på aktuell statistik om svenskarnas dryckesvanor. Vi gjorde en omvärldsbevakning där vi tittade på liknande appar, och utförde ett antal djupintervjuer för att ringa in målgruppen.
Tester visade att promillenivån, som var fokus i den första appen, inte var det man främst var intresserad av att veta mer om. Tvärtom tyckte många att det var svårt att relatera till en promillesiffra. Användarna vill förstå och få koll på hur mycket olika drycker, mängden och tempot påverkar en, och var gränsen går mellan ett måttfullt drickande och överkonsumtion.
Maria Franzén, UX-designer på Antrop, har varit konsult hos Systembolaget Inhouse och inom sitt uppdrag drivit och lett arbetet med att utveckla appen Måttfull.
– När vi fokuserade på drivkrafterna hos användaren, nyfikenheten att reflektera över sitt drickande, kunde vi också helt släppa det fokus på ålder och kön som vi haft med tidigare i projektet. Det var inte avgörande för utformningen av appen, säger Maria Franzén.
De samlade insikterna ledde till att en ny målgrupp togs fram, nämligen alla som är nyfikna på hur alkohol påverkar kroppen och som vill dricka måttfullt. Även syftet med appen uppdaterades.