Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
Citymail paket och katt

Ett tydligare och mänskligare sätt att följa ditt paket

CityMail är en av Sveriges snabbast växande paketleverantörer. För att ge mottagarna en enklare och mer lättförståelig upplevelse när de följer sina paket hjälpte Antrop till att designa om hela mottagarplattformen. Tillsammans med CityMail arbetade vi med allt från tonalitet och UX-copy till visuellt uttryck, tillgänglighet och animerade illustrationer.

Kund: CityMail
Vi arbetade med: UX Engineering, UX-design, Digital tillgänglighet, Designsystem

Citymail i mobilen

Leveranser, returer och ombokningar i en enhetlig upplevelse

CityMails mottagarplattform hanterar över hundra olika scenarier, från försenade leveranser till returer och ombokningar. Vår gemensamma uppgift var att skapa en upplevelse där allt detta kunde förmedlas på ett enkelt, tydligt och varmt sätt – oavsett vad som hänt med paketet.

Från nära 100 scenarier till en sammanhållen logik med hjälp av generativ AI

Ett paket kan fastna, försenas eller ändra väg av många olika anledningar. Tidigare kunde det vara svårt för mottagaren att förstå vad som faktiskt hade hänt. Tillsammans med CityMail byggde vi upp en innehållslogik som höll ordning på alla scenarier, med stöd av AI-verktyg som Claude och Figmavariabler kopplade till Google Sheets. Det gjorde kommunikationen mer konsekvent och begriplig, även när mängden information var stor.

Animationer som gör det lätt att förstå

För att snabbt visa vad som händer med ett paket skapade vi animerade illustrationer med hjälp av verktyget Lottie. Fördelen med den typen av animationer är att de väger nästan ingenting, ökar alltså inte laddningstiden, men bidrar starkt till att mottagaren direkt förstår status, utan att behöva läsa mer än nödvändigt.

Ett varmare och mer tillgängligt tilltal

Tillsammans med CityMail tog vi fram riktlinjer för tonalitet och UX-copy, och producerade innehåll som gör kommunikationen både tydligare och mer mänsklig. Målet var att mottagaren alltid skulle känna sig trygg med att förstå vad som händer – utan att behöva kontakta kundservice.

Collage av vyer Citymail

Design som direkt blir implementerbar kod

För att skapa en hållbar designgrund tog utvecklare och vår UX Engineer tillsammans fram en gemensam struktur för designsystemet.  Med det på plats kunde sedan UX Engineeren ta fram skisser och flöden direkt i kod, vilket säkerställde att design och funktion höll ihop hela vägen till implementering.

Resultat – färre frågor och stor potential framåt

Redan första månaden efter lanseringen såg CityMail en tydlig minskning av de “tomma samtalen” till kundservice, där användare bara undrade var paketet befann sig. Genom att samtidigt lyfta fram funktioner för att omdirigera eller boka retur har vi lagt grunden för att fler framöver ska kunna lösa sina ärenden direkt i plattformen.

På bilden ser vi Antrops säljchef Sara Nero.

Hör av dig om du är intresserad av samarbete!

På bilden ser vi Antrops säljchef Sara Nero.

Sara Nero

073-066 20 36

Case