1. Ställ öppna frågor – och var tyst
Undvik alla frågor som kan besvaras med ett ja eller nej. Checka av att dina frågor i intervjumanus inleds med “Hur”, “Vad”, “När” för att uppmuntra till utförliga svar. Men här kommer tricket: När du har ställt din fråga, var tyst och lyssna aktivt. Ge intervjupersonen tid att tänka och formulera sig.
Vanlig fallgrop: Du tycker tystnaden känns obekväm och fyller på med nya frågor. Det gör att du missar värdefulla insikter.
2. Ställ följdfrågor tills du förstått – det är värt tiden
Stanna upp och gräv djupare när du hör något intressant. Använd följdfrågor som “Kan du berätta mer?” och klassikern “Varför?” tills du känner att du verkligen förstått. Dessa frågor hjälper dig att komma åt de underliggande behoven, målen och drivkrafterna hos intervjupersonen.
Vanlig fallgrop: Du fokuserar på att hinna med alla frågor i manus och tycker inte att du hinner stanna upp. Därmed riskerar du att missa avgörande nycklar till värdefulla designlösningar.
3. Bekräfta att du är nyfiken – men var neutral
Som intervjuare är din roll att vara en neutral utforskare. Undvik att ställa ledande frågor eller visa dina egna åsikter. Visa istället en genuin nyfikenhet kring användarens erfarenheter och perspektiv, som “Intressant – nu blir jag nyfiken på hur du tänker”. Kom ihåg att du är där för att lära dig, inte för att bekräfta dina egna antaganden eller åsikter.
Vanlig fallgrop: Du vill bekräfta personen som du intervjuar genom att visa eller säga att du tycker likadant. Risken är att personen börjar svara det som hen tror att du vill höra.
4. Låt den intervjuade summera själv – och fråga om vad du missat
Som UX-och tjänstedesigner intervjuar du ofta personer om saker som de normalt inte funderar på i sin vardag, till exempel upplevelsen av viss tjänst. Därför är det värdefullt att i slutet av intervjun, när de väl fått chansen att reflektera, låta dem summera vad som fungerar bra och dåligt. Fråga också om de tycker att du som intervjuare missat något viktigt.
Vanlig fallgrop: Du glömmer att den intervjuade behöver tid för att landa i vad som är viktigt på riktigt, och att även du kan missa att ställa viktiga frågor.
Vill du lära dig mer om att förbereda och genomföra intervjuer? Vi älskar att dela med oss av vår expertis så du hittar mer om att intervjua användare på vår webb.