Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt

Så lyckas du med djupintervjuer (och här är fallgroparna)

Att få ut värdefulla insikter från en intervju är ett hantverk som kräver träning. Här är fyra tips som hjälper dig som UX- och tjänstedesigner att gräva djupt i beteenden och behov. 

Du får också en påminnelse om vanliga fallgropar, som även rutinerade researchers lätt ramlar ner i.

Lästid: 3 min

 

 

En intervjusituation där en person ställer frågor till en annan
En intervjusituation där en person ställer frågor till en annan

1. Ställ öppna frågor – och var tyst

Undvik alla frågor som kan besvaras med ett ja eller nej. Checka av att dina frågor i intervjumanus inleds med “Hur”, “Vad”, “När” för att uppmuntra till utförliga svar. Men här kommer tricket: När du har ställt din fråga, var tyst och lyssna aktivt. Ge intervjupersonen tid att tänka och formulera sig. 

Vanlig fallgrop: Du tycker tystnaden känns obekväm och fyller på med nya frågor. Det gör att du missar värdefulla insikter.

2. Ställ följdfrågor tills du förstått – det är värt tiden

Stanna upp och gräv djupare när du hör något intressant. Använd följdfrågor som “Kan du berätta mer?” och klassikern “Varför?” tills du känner att du verkligen förstått. Dessa frågor hjälper dig att komma åt de underliggande behoven, målen och drivkrafterna hos intervjupersonen. 

Vanlig fallgrop: Du fokuserar på att hinna med alla frågor i manus och tycker inte att du hinner stanna upp. Därmed riskerar du att missa avgörande nycklar till värdefulla designlösningar.

3. Bekräfta att du är nyfiken – men var neutral 

Som intervjuare är din roll att vara en neutral utforskare. Undvik att ställa ledande frågor eller visa dina egna åsikter. Visa istället en genuin nyfikenhet kring användarens erfarenheter och perspektiv, som “Intressant – nu blir jag nyfiken på hur du tänker”. Kom ihåg att du är där för att lära dig, inte för att bekräfta dina egna antaganden eller åsikter.

Vanlig fallgrop: Du vill bekräfta personen som du intervjuar genom att visa eller säga att du tycker likadant. Risken är att personen börjar svara det som hen tror att du vill höra. 

4. Låt den intervjuade summera själv – och fråga om vad du missat

Som UX-och tjänstedesigner intervjuar du ofta personer om saker som de normalt inte funderar på i sin vardag, till exempel upplevelsen av viss tjänst. Därför är det värdefullt att i slutet av intervjun, när de väl fått chansen att reflektera, låta dem summera vad som fungerar bra och dåligt. Fråga också om de tycker att du som intervjuare missat något viktigt.  

Vanlig fallgrop: Du glömmer att den intervjuade behöver tid för att landa i vad som är viktigt på riktigt, och att även du kan missa att ställa viktiga frågor.

 

Vill du lära dig mer om att förbereda och genomföra intervjuer? Vi älskar att dela med oss av vår expertis så du hittar mer om att intervjua användare på vår webb.

Sara Nero, säljchef

Hör gärna av dig om du vill veta hur vi kan hjälpa dig!

Sara Nero, säljchef

Sara Nero

073-066 20 36