Cirkulär lösning behövs
Antrop arbetade tillsammans med Axfoundation och Svenska Retursystem (SRS) för att realisera en idé om cirkulära lastbärare, det vill säga returpåsar för matleveranser till konsument, för att minska CO2-avtrycket inom e-handeln och underlätta för konsumenten att bli mer cirkulär.
Arbetet inkluderade att ta fram en hypotes för en faktisk lösning baserad på omvärldsspaningar, framtida planer på butiker som är avsedda endast för onlineshopping, så kallade “darkstores”, internationella satsningar, kundundersökningar och en enklare livscykelanalys. Projektet gavs namnet Returbar.
– Det finns många vanebeteenden kopplat till användning av påsar. Något som vi menar bör utmanas genom branschgemensamma satsningar för konsumenternas skull, säger Maria Klint, cirkulär tjänstedesigner på Antrop.
En viktig aspekt är att lösningen är gemensam för hela branschen. Dels för att det efterfrågas av kunderna och ökar möjligheten att skapa beteendeförändringar som består, men också för att det kan skapa möjligheter för ytterligare samarbete inom omvänd logistik, alltså flödet av varor och tjänster mellan ett företag och en kund efter att varor eller tjänster har utförts.