Utmaning
Tre myndigheter – ett gemensamt mål
Döden är en del av livet, inte minst för de närstående till de cirka 90 000 personer som dör i Sverige varje år. När en närstående dör är det dock inte bara sorgen efter den saknade som behöver hanteras – för den efterlevande är det också en hel del praktiskt som ska fixas och kontakter som måste tas. Pensionsmyndigheten, Skatteverket och Försäkringskassan ska ge hjälp och information till människor som förlorat en anhörig. För att göra det på bästa sätt för den sörjande insåg man att ett samarbete mellan myndigheterna var viktigt.
Process
Kartläggning av människors behov
Antrop kopplades in för att, genom tjänstedesign, hjälpa myndigheterna arbeta fram strategier för hur de på ett bättre sätt ska kunna erbjuda ett gemensamt stöd till de efterlevande. För att hitta bättre samarbetsformer för att stödja efterlevande, behövdes först betydligt djupare insikter om målgruppen och deras behov av stöd.
Projektet startade för att att skapa bättre tjänster och arbetsmetoder mot mer användarcentrering. Genom omfattande kartläggning av människors tankar, behov och sorg har Antrop under projektets gång hjälpt myndigheterna att på djupet förstå människor som hamnar i den här situationen. Medborgarnas resa visualiserades för den första tiden efter att en anhörig har avlidit. Kundresor och målgruppsbeskrivningar utgjorde grunden för idégenerering kring en rad nya tjänster som skulle underlätta för medborgarna kring praktikaliteter och information när ens partner går bort. En av dessa tjänster var Efterlevandeguiden.