Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt

Konsten att shoppa konsulter

Att köpa kompetens är svårt. Det är inte lätt att kartlägga exakt vilken kompetens som saknas i den egna verksamheten eller att formulera det som krav. Det går inte att vara helt säker om det kommer att bli bra även om en konsult “checkar alla boxarna” på pappret. Efter 25 år i branschen har vi troligtvis stött på alla utmaningar som finns kring inköp av konsulttjänster.

Här är fem tips från oss till dig som är ny som konsultinköpare.

Lästid: 2 min

 

 

Hand som klickar på köp-knap
Hand som klickar på köp-knap

1. Ta reda på hur processen ser ut

Det är oftast inte bara att “klicka hem” en konsult. Myndigheter och stora företag brukar ha ramavtal med ett antal leverantörer. Då behöver du antingen hålla dig till dem eller ta reda på hur man går till väga för att ta in en helt ny leverantör. På mindre företag kan det vara mer flexibelt och det kanske är du helt själv som sitter på budget och beslut. Om du har hittat en konsult som skulle passa perfekt finns det nästan alltid ett sätt att lösa det. I det fallet kan konsultbolaget som konsulten tillhör hjälpa till.

2. Det behöver inte bli rätt direkt

Det är svårt att veta till 100 % hur behovet ser ut och det är svårt att formulera det som krav. Det är ingen fara. Ett bra konsultbolag kan hjälpa dig identifiera vad du behöver. Och en erfaren konsult börjar alltid sitt uppdrag med att själv utforska verksamheten och hur hen kan tillföra mest värde.

Om du jobbar på en myndighet brukar vi tipsa om att använda direktupphandlingar till att testa konsulter. Definiera en mindre leverans och köp in en konsult via direktupphandling. Då vet du sen om det är värt att göra en större upphandling.

3. Tänk på att det inte måste vara en heltidsresurs

Om de flesta andra i verksamheten jobbar heltid är det lätt att du tänker att konsulten också måste göra det. Det går att vara mycket mer flexibel än så. En konsult kan gå upp och ner i tid efter behov. Under en intensiv period kanske det behövs ett helt team och under en mindre intensiv bara någon på 25 %.

4. Kolla referenser – på konsultbolaget alltså

Att ta referenser när någon har sökt ett jobb är oftast inte så givande. När du ska köpa in en konsult däremot kan du be om referenser från konsultbolaget. I slutänden är det de som är ansvariga för leveransen. Be om att få prata med ett par andra beställare och få deras bild av hur samarbetet fungerat.

5. Se superkraften i erfarenhet från andra branscher

Det är lätt att tänka att konsulten du tar in ska ha erfarenhet av exakt det ni gör. Det har så klart ett värde, men vårt tips är att även tänka på vilket stort värde det har med någon som tar med sig erfarenhet från andra branscher. Det kan ge helt nya perspektiv. Ställ gärna nyfikna frågor om det i intervjusituationer t.ex. 

 

Det var våra fem tips men vi sitter på många fler. Tveka inte att höra av dig om du har en fråga!

 

Om du vill ha en dialog med oss om ditt konsultbehov så har vi konsulter till rollerna:

  • UX-designer
  • Tjänstedesigner
  • UI-designer
  • Produktdesigner
  • Innovationsledare
  • Projektledare
  • UX-writer
  • Innehållsstrateg
Sara Nero, säljchef

Hör gärna av dig om du vill veta hur vi kan hjälpa dig!

Sara Nero, säljchef

Sara Nero

073-066 20 36