Bildtext: Vad som är för stressande och stökigt för en person kan vara vad en annan behöver för att känna sig lugn
Du kanske inte kan redogöra fullt för begreppet “Uncertainty avoidance” eller “osäkerhetsundvikande”, som vi säger på svenska?
Det är inget att skämmas för.
Förenklat kan vi säga att det handlar om hur olika samhällen och individer hanterar osäkerhet och oförutsägbarhet. Ryssland och Japan uppvisar hög UAI, index för undvikande av osäkerhet, medan USA och Danmark har låg UAI. Detta påverkar till exempel designen av webbsidor, vilket UX-designern Phoebe Yu förklarar i den här YouTube-videon. Det här är en delförklaring till att en person kan uppfatta en tjänst som plottrig och stressig medan en annan får en ökad trygghet av att all information syns på samma gång.
Allt viktigare att ha koll på
Begreppet “osäkerhetsundvikande” i sig är inte nytt. Det är en central komponent i ett ramverk om kulturella skillnader som Geert Hofstede presenterade redan på 1980-talet. Sedan dess har intresset för uncertainty avoidance bara ökat. Ett skäl till det är att allt fler företag jobbar på internationella marknader och för att lyckas på dessa marknader har det blivit viktigt att förstå och kunna navigera i kulturella skillnader. Det som funkar i Japan funkar inte nödvändigtvis i USA.
Design för att minska osäkerhet
Som designers vill vi alltid skapa användarupplevelser som är intuitiva, förutsägbara och som minimerar potentiell stress. Så vad är extra viktigt att tänka på när vi skapar digitala tjänster för användare med hög nivå av osäkerhetsundvikande?
Tre bra saker att ha med sig:
- Tydlig struktur och navigation: Användare med högt osäkerhetsundvikande föredrar tydliga regler, strukturer och förväntningar. Se till att din webbplats eller app har en konsekvent navigationsstruktur, tydliga instruktioner och standardiserade ikoner för att minimera förvirring.
- Detaljerad information och vägledning: Erbjud utförlig information om tjänster, produkter och processer. Använd steg-för-steg-guider, jämförelsetabeller och tydligt språk för att hjälpa användarna att fatta välgrundade beslut.
- Feedback och bekräftelse: Ge kontinuerlig feedback under användarresan. Bekräfta handlingar, val och slutföranden för att minska osäkerhet och bygga förtroende.
Undvik generaliseringsfällan
Det här är generella riktlinjer. På Antrop vet vi från många års erfarenhet att användartester är avgörande för att förstå din specifika målgrupps behov och preferenser. Vi vill ju inte gå i fällan att generalisera utifrån stereotyper. Genom att anpassa designen efter användarnas osäkerhetsundvikande kan du skapa digitala tjänster som inte bara är funktionella utan också ger en känsla av trygghet, förtroende och kontroll. Vi hjälper dig gärna.