När valet är enkelt och konsekvensen omedelbar
Nudging fungerar bäst när valet är enkelt och konsekvenserna omedelbara, dvs när det inte krävs en större beteendeförändring och det finns ett tydligt rätt val. Nudging fokuserar på att identifiera beteenden, inte attityder, och kan vara ett bra verktyg för att överbrygga gapet mellan vilja och handling.
Effektiv nudging är till exempel initiativ för minskad nedskräpning, som Minecraft-inspirerade soptunnor i Yokohama eller de svenska “fimpomaterna” där rökare kan rösta mellan olika roliga alternativ med sin fimp. ICA har också framgångsrikt använt nudging för att öka försäljningen av grönsaker genom strategisk placering nära kötthyllan. Ytterligare ett exempel är runda-upp-alternativ vid köp, där mellanskillnaden går till välgörande ändamål.
När det handlar om komplexa beteenden
Nudging är inte en universallösning. Det fungerar inte i alla situationer och löser inte alla problem. Nudging fungerar inte när det handlar om komplexa beteenden eller långsiktiga förändringar. Det går att nudga någon att inte kasta sin fimp på marken men inte till att sluta röka. En nudge får inte heller användas för ofta eller för aggressivt, då kan det upplevas som vilseledande eller manipulativt och till och med få motsatt effekt.
Fyra tips för designers som vill använda nudging
- Förstå kontexten och situationen där nudgen ska användas
- Testa, utvärdera och var beredd på att justera din approach
- Tänk långsiktigt och sikta på varaktiga beteendeförändringar
- Respektera användarens valfrihet och undvik vilseledande taktiker
Ett kraftfullt verktyg som kräver eftertanke
Sammanfattningsvis är nudging ett värdefullt verktyg för designers. I rätt kontext funkar det alldeles utmärkt men alltså verkligen inte alltid. Genom att förstå när och hur nudging fungerar, och när andra metoder är mer lämpliga, kan du som designer skapa mer effektiva gränssnitt och etiska tjänster som verkligen hjälper användarna att fatta bättre beslut.
Behöver du hjälp? Kontakta oss, nudge nudge!