Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt

Nudging – en knuff i rätt riktning som inte alltid funkar

Du har säkert hört talas om nudging – en metod för att påverka människors beteenden och ge dem en lätt puff i rätt riktning. Nudging handlar om att göra det lätt för människor att de beslut som du helst vill att de ska ta. T.ex. de beslut som är bäst för dem själva, för din affär eller för samhället i stort, utan att begränsa deras valmöjligheter. Men för att lyckas med effektiv nudging måste du förstå hur människor tänker och beter sig.

Lästid: 2 min

 

 

När valet är enkelt och konsekvensen omedelbar

Nudging fungerar bäst när valet är enkelt och konsekvenserna omedelbara, dvs när det inte krävs en större beteendeförändring och det finns ett tydligt rätt val. Nudging fokuserar på att identifiera beteenden, inte attityder, och kan vara ett bra verktyg för att överbrygga gapet mellan vilja och handling.

Effektiv nudging är till exempel initiativ för minskad nedskräpning, som Minecraft-inspirerade soptunnor i Yokohama eller de svenska “fimpomaterna” där rökare kan rösta mellan olika roliga alternativ med sin fimp. ICA har också framgångsrikt använt nudging för att öka försäljningen av grönsaker genom strategisk placering nära kötthyllan. Ytterligare ett exempel är runda-upp-alternativ vid köp, där mellanskillnaden går till välgörande ändamål.

 

När det handlar om komplexa beteenden

Nudging är inte en universallösning. Det fungerar inte i alla situationer och löser inte alla problem. Nudging fungerar inte när det handlar om komplexa beteenden eller långsiktiga förändringar. Det går att nudga någon att inte kasta sin fimp på marken men inte till att sluta röka. En nudge får inte heller användas för ofta eller för aggressivt, då kan det upplevas som vilseledande eller manipulativt och till och med få motsatt effekt. 

 

Fyra tips för designers som vill använda nudging

  1. Förstå kontexten och situationen där nudgen ska användas
  2. Testa, utvärdera och var beredd på att justera din approach
  3. Tänk långsiktigt och sikta på varaktiga beteendeförändringar
  4. Respektera användarens valfrihet och undvik vilseledande taktiker

 

Ett kraftfullt verktyg som kräver eftertanke

Sammanfattningsvis är nudging ett värdefullt verktyg för designers. I rätt kontext funkar det alldeles utmärkt men alltså verkligen inte alltid. Genom att förstå när och hur nudging fungerar, och när andra metoder är mer lämpliga, kan du som designer skapa mer effektiva gränssnitt och etiska tjänster som verkligen hjälper användarna att fatta bättre beslut.

 

Behöver du hjälp? Kontakta oss, nudge nudge!

Hör gärna av dig om du vill veta mer!

Sara Nero

073-066 20 36

separator separator