Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt

Så använder du designmetodik för att maxa chansen att få drömjobbet

Jag höll nyligen en föreläsning för en klass studenter på Berghs på temat CV och portfolio om hur man kan maxa sina chanser att få det där allra första jobbet som designer.

Lästid: 8 min

 

Foto bakifrån på två personer som hoppar högt i luften av glädje
Färgglada postit-lappar med text och skisser på olika idéer.

Mitt generella tips till dig som är nyexad är att ta i stort sett vilket jobb som helst där du ser potential att utvecklas. Om målet t.ex. är att jobba som UX-designer behöver inte den första tjänsten du har vara som det. Du kan nästan alltid oavsett roll se till att använda dig av metoder och verktyg ur UX-verktygslådan och på så sätt börja få erfarenhet.

I den här artikeln vänder jag mig till dig som har jobbat några år. Till dig som har de där heliga första åren på CV:t och som nu är ivrigt uppvaktad av rekryterare. Till dig som har lyxen att kunna välja. Med många alternativ kommer ju också “the agony of choice” som ett brev på posten. Här kommer därför ett recept på hur du maxar chanserna att få drömjobbet. De har bara 3 ingredienser. Den första är ditt CV och den andra är din portfolio. Den tredje är den viktigaste. Den är att ta reda på vad som är ett drömjobb för just dig!

Ingrediens 1: Ditt CV

Ditt CV är oftast nyckeln till att få komma på en första intervju. Oavsett om du har sökt ett jobb själv eller om du är uppsökt av en rekryterare så är CV:t viktigt. Här är mina 3 bästa tips för hur du får till ett bra CV. 

1. Designa ditt CV utifrån användaren
Det är ju ditt CV men det handlar minst lika mycket om mottagaren. Skriv inte ditt CV med ett inifrånperspektiv. Vem är mottagaren av ditt CV? Vad har den för behov och drivkrafter? Vad är den personens mål när den läser ditt CV? Det är så klart svårt att veta ned på individnivå vem som kommer läsa ditt CV så här får du göra lite research. Det bästa här är att verkligen läsa annonsen noga om det finns en sådan och utgå mycket från den. Att göra research om företaget ger också bra input. Vart är de på väg? Vilka är deras kunder? Vad kan de tänkas ha för utmaningar och vad är sant om dina erfarenheter som du kan lyfta fram som svar på dem? Men om jag söker flera olika tjänster då, kanske du tänker. Ska jag göra olika CV:n då? Ja, det stämmer. Du kan ha hur många CV:n som helst. Det handlar inte om att ljuga. Det handlar om att lyfta fram det som mottagaren behöver veta för att ta ett beslut.


2. Skriv i klarspråk
Gör inte saker krångligare än de är. Undvik förkortningar. Även här behöver du tänka på mottagaren. Om du t.ex. har erfarenhet från olika branscher så använd inte ord som bara används i den branschen. Det är också okej att byta titel på roller som du har haft så länge du inte ljuger. Du kan alltid välja att kalla en tidigare roll för UX-designer eller UI-designer eller något annat så länge det stämmer in på det ansvar och de arbetsuppgifter du faktiskt hade. Det viktiga är ju inte vad rollen hette utan vad du har lärt dig i den. Det handlar om att förenkla för mottagaren att tolka ditt CV.


3. Be om feedback
Ensam är inte stark. Be flera personer om rak feedback på ditt CV och glöm då inte att ge dem kontexten. Beskriv vilket jobb eller vilken typ av jobb det är du söker och var tydlig med vilken typ av feedback du vill ha. Någon kanske ska dyka ned på varenda typo. En annan kanske ge feedback på om hen förstår vad det är du kan och vill.

Ingrediens 2: Din portfolio

Om det du kan går att beskriva i ren text så är en portfolio överflödig för dig. Men om du är någon form av visuell designer eller om ditt arbete i slutänden lett till någon form av gränssnitt uppskattas det alltid om CV:t kompletteras med en portfolio.

Här är mina 3 bästa tips när det gäller din portfolio:

1. Designa din portfolio utifrån användaren
Surprise va?! Även här gäller det att inte enbart ha ett inifrån-perspektiv. Vem är mottagaren? Vilka case är mest relevanta att visa upp utifrån tjänsten du söker den här gången etc.

2. Förklara vad det är du visar
Vackra gränssnitt eller grejer är bra men blir liksom inte värda någonting i just det här sammanhanget om inte mottagaren förstår vad hen tittar på. Så beskriv så tydligt du bara kan:- Vilket problem skulle designen lösa?
– Metod/process för att komma fram till just den lösningen
– Exakt vad har du gjort?
– Vad blev resultatet?

3. Beskriv vilka begränsningar du hade
Att beskriva vilka begränsningar du hade är en del av att förklara för mottagaren vad hen tittar på men den är så alldeles extra viktig att den får vara en egen punkt. Alltså beskriv om du fick helt fria tyglar eller om du förhöll dig till en grafisk profil eller ett designsystem. Eller andra begränsningar. T.ex. som om ni hade väldigt begränsat med tid, behövde förhålla er till lagkrav eller har fokuserat på någon specifik målgrupp.

Ingrediens 3: Identifiera drömjobbet

Den sista ingrediensen är den svåraste, men det är också den som avgör vad som är ett drömjobb för dig. För att komma åt den här ingrediensen behöver du känna dig själv och det är ju inte alltid det lättaste. Men – om du har identifierat vad som är ett drömjobb för dig kommer det också öka chanserna att du får just det drömjobbet. För den som ska anställa dig behöver känna att ni matchar. Att dina styrkor är något som du kommer få utlopp för i rollen. Att det du får energi av är något som företaget och rollen kan erbjuda. Och att det håll du vill utvecklas åt är något som det kommer finnas utrymme för. Man vill känna att det kommer bli bra och att vi kan utvecklas tillsammans.

Om det inte redan är glasklart för dig vilka styrkor du har, vad du får energi av och vilka dina värderingar är så är det här några frågor du kan skriva ned svar på för att sen kunna formulera det hela enklare för dig själv. Tänk inte arbetssituation här utan hela livet:

  1. Vad är det hos dig som dina vänner uppskattar? (fråga dem)
  2. När hamnar du i ett flow så att tiden bara försvinner?
  3. Vad har du gjort i livet som du är riktigt stolt över?
  4. Vilka egenskaper uppskattar du mest hos dina vänner?
  5. När vaknar du och känner att du bara vill hoppa ur sängen?
  6. Vilken typ av förändring skulle du vilja vara med och bidra till?

Och omvänt: 

  1. Vad skaver i dig när du måste göra?
  2. När står tiden still?
  3. Vad har du gjort som du verkligen inte är stolt över?
  4. Vad oroar dig?

De här 10 frågorna ger dig en ledtråd även till drömjobbet. Du kan använda det här som verktyg i ett första steg bara för att analysera vad det är du söker. I ett andra steg kan du använda det här i en rekryteringsprocess för att ta reda på om det där som du får energi av etc finns i rollen du sökt och på det företaget.

Hjälpsam övning: 85-åringen

Ett annat verktyg du kan använda dig av är en övning som vi på Antrop brukar kalla 85-åringen. En kortversion av den är upplagd så här:

Tänk dig att du är 85 år gammal. Du har ett helt liv bakom dig och du sitter nu och reflekterar över nuet och resan dit.

  • Vilka relationer har du runt dig?
  • Vad är du mest stolt över i ditt liv?
  • Vad har du prioriterat, fått energi av, sagt nej till, stått upp för eller innerligt älskat? 

Beskriv ditt äldre jag för dig själv. Helst rätt utförligt i skrift. Reflektera sen över vilka val du vill göra redan idag om det är den personen du vill vara när du är 85. Kanske ligger svaret till vad ditt drömjobb är i den reflektionen.

Låter det flummigt? Tvärtom. I en tid då företag strävar efter att bli syftesdrivna och då många av oss har lyxen att faktiskt välja jobb utifrån vad vi prioriterar i livet så blir den här delen allt viktigare.

Så..

Det är när du har definierat ditt drömjobb som du kan ta nästa steg till att göra research kring vilka företag och roller som kan passa dig, kanske göra en idégenerering för att verkligen öppna upp för att sedan landa i ett antal konkreta mål.

Sammanfattningsvis – Designa ditt CV och din portfolio utifrån användaren och hitta ditt drömjobb genom att analysera vem du är och vart du vill och sök dig till en roll och en arbetsplats som matchar det.

Lycka till!

Är du designer och nyfiken på Antrop? Hör av dig till mig.

Maria Idebro

072-991 77 95

separator separator