5 tips för grönare webb

Vi får ofta frågan från företag och myndighet vad de kan göra för att agera och förhålla sig till utsläppen från deras webbplats. Vår hållbarhetsstrateg Sarah Isaksson som hållit kurs inom digital hållbarhet har samlat 5 tips för hur du kan komma igång.

Vi lever i en digital tidsålder där både företag och myndigheter ställer om för att kunna tillgodose sina kunder och användare som har helt nya förväntningar på dem. Vi har skapat ett 24-timmars samhälle. Allt. Är alltid öppet. Och tillgängligt. I alla fall vill vi att det ska vara så. 

Andelen uppkopplade föremål i världen ökar hela tiden. År 2020 fanns 20 miljarder uppkopplade föremål i världen. En siffra som kan öka till 100 miljarder redan år 2025. På bara 5 år alltså. Det är på många sätt en fantastisk utveckling. Men vi får samtidigt inte missa andra änden av den digitala utvecklingen. Idag står det globala internetanvändandet för 2-4 % av världens totala utsläpp. 

Vi får ofta frågan vad en som företag och myndighet kan göra för att agera och förhålla sig till utsläppen från ens webbplats. Antrops hållbarhetsstrateg Sarah Isaksson som hållit kurs inom digital hållbarhet har samlat 5 tips för hur en kommer igång:

1. Mät vad er webbplats har för klimatpåverkan

Till att börja med behöver du få koll på hur mycket koldioxid din hemsida släpper ut. Vi på Antrop har teamat ihop oss med EcoPing som är ett verktyg för att just mäta hemsidor. Så att vi får koll på klimatpåverkan för de webbplatser vi jobbar med. Ett annat verktyg är Website Carbon.

2. Sätt ett mål om minskning

Nu är det dags att sätta ett mål för hur mycket er hemsida ska minska i koldioxidutsläpp.

3. Välj grön hosting

En stor mängd el går åt i den serverhall som hanterar din data. Därför ska du välja webbhotell med omsorg och se till att du använder 100% förnyelsebar el.

 

4. Ta bort onödigt eller dåligt presterande innehåll

Faktum är att vi är väldigt dåliga på att storstäda på våra hemsidor. Gamla sidor ligger kvar och drar en massa onödig energi.

 

5. Inventera och optimera bilder

Bilder kan vara tunga att ladda in och visuellt material som filmer och bilder är det som ofta drar mest data. Det finns smarta verktyg för att optimera bilder. Du kan exempelvis komprimera bilder i verktyget Shortpixel.

 

En energisnål webbplats = en användarvänlig webbplats

Det viktigaste av allt - det vi gör för att få våra webbplatser att bli mer energieffektiva är också ofta positivt ur användarperspektivet. När vi gör klimatsmarta designval för typsnitt, bilder och rörligt material så hjälper det användaren. Att minska laddningstiden och göra vägen till informationen så kort som möjligt är alltså både positivt för klimatet och för användaren.

Fortsätt gärna diskussionen med oss

Sarah Isaksson är hållbarhetsansvarig på Antrop. Förutom att konsulta som hållbarhetsstrateg och hjälpa uppdragsgivare bli mer hållbara i sin tjänsteutveckling håller hon i kurser i Digital hållbarhet. 

Lägg till Sarah Isaksson på LinkedIn

Läs mer om digital hållbarhet