Kommer du fortfarande att använda det du precis köpt om 13 år?

Sarah Isaksson, ny hållbarhetsstrateg på Antrop, skriver om köpbeteende och ett par gamla yogatights som sätter igång tankar.

Är ditt köpbeteende hållbart?

Är ditt köpbeteende hållbart?

Jag fick ett sms av min kompis imorse. Det handlade om en tjej som fortfarande använder ett par yogatights som hon köpte 2007. 13 år - och fortfarande ett favoritplagg. Det satte verkligen igång en tankeprocess hos mig.

Det kan ju låta trivialt att jag går igång på ett par 13 år gamla yogatights, men jag tycker att köpbeteende är något som är så vansinnigt intressant. Det genomsnittliga antalet gånger vi använder ett plagg är tydligen 7-8 gånger! Och vi behåller plaggen i cirka 2-2,5 år. Det visar en intressant rapport om cirkulär ekonomi av Europeiska miljöbyrån från förra året.

Sarah Isaksson, hållbarhetsstateg fick ett sms om ett par yogatights som satte igång tankar på köpbeteenden som inte fungerar.

Lär känna Sarah, som är ny i Antrops hållbarhetsteam, här.

Sarah Isaksson

Sarah Isaksson

Kommer du på något plagg du har haft i 13 år?

Jag har svårt att komma på ett enda plagg jag bar för 13 år sedan som fortfarande hänger i min garderob. Även om jag “bara" går 5 år tillbaka i tiden så är det ganska skralt. Jag har ständigt försökt att göra mitt köpbeteende mer hållbart på olika sätt. Visst är jag bättre på att avstå från spontanköp, och jag blir ständigt vassare på att handla second hand. Jag blir också hela tiden bättre på att hitta företag som fokuserar på hållbarhet och väljer att handla hos dem. Återvinna och återanvända.

Men det räcker ju inte! Jag – och vi alla – måste bättra oss ännu mer. Vi har en värld att rädda och en planet att ta hand om, och vi vet ju att det idag ser ganska mörkt ut när det gäller moder jords mående. Så om jag kan lägga till den lilla delen i mitt köpbeteende att det som jag köper ska hålla och kännas kul att äga om 5 eller till och med 10 år, då tror jag att jag skulle hoppa väldigt många av mina inköp.

 

Jag blir också hela tiden bättre på att hitta företag som fokuserar på hållbarhet och väljer att handla hos dem. Återvinna och återanvända. Men det räcker ju inte! Jag - och vi alla - måste bättra oss ännu mer.

Sarah Isaksson, hållbarhetsstrateg på Antrop

På temat cirkulär omställning

När vi ändå är inne på beteende och cirkularitet – känner du till LOOP Ventures som är ett nordiskt nätverk där företag gemensamt skapar cirkulära lösningar? Syftet är att tillvarata outnyttjade resurser och bidra till att sätta Norden på kartan som ledande i den cirkulära transformationen.

I samarbetet ingår nordiska samarbetspartners med expertis inom affärsutveckling, tjänstedesign och cirkulär design. LOOP har bidragit till flera cirkulära affärsmodeller. Läs till exempel om finska barnklädesföretaget Reima som lanserat prenumeration av ytterkläder, och samarbetet mellan Kesko, Unilever, Paperinkeräys och Orthex som gör det möjligt att prenumerera på rengörings- och tvättmedel. LOOP är alltså perfekt för företag som ska transformeras in i en cirkulär ekonomi.

Om du är nyfiken på LOOP, cirkulär ekonomi eller att utmana ditt företag i omställning – så hör av dig. Jag och mina kollegor kan hjälpa till att guida er rätt. 

Hållbarhetsdesign på Antrop

Sarah Isaksson är nu en del av hållbarhetsteamet på Antrop. Vi hjälper dig att förstå dina kunder och driva affärsutveckling och kreativ problemlösning med fokus på hållbarhet. Tillsammans tar vi fram hållbarhetsstrategier eller utvecklar tjänster och affärsmodeller som möter de globala målen. Med grund i beteendeekonomisk forskning designar vi så att dina kunder på ett enkelt sätt kan leva och välja hållbart. 

Läs mer om hållbarhetsdesign