Från tomt blad till färdig illustration - följ med genom hela processen

Som visuell designer på Antrop skapar Åsa Hammarström tjänster som användarna älskar, och hjälper spännande kunder att ta fram användarupplevelser som möter deras kunders affärsmål. Ibland har vi också turen att få låna hennes skills till Antrops egen kommunikation. Som nu!

Skärmavbild 2020 05 28 Kl. 15.57.17

Antrops uppdrag spänner över en rad olika branscher, plattformar och typer av tjänster. Som designer arbetar man alltid nära våra kunder. Arbetet innebär att generera idéer, ta fram konceptförslag, sätta designriktlinjer och formge olika digitala tjänster.

Åsa Hammarström

är visuell designer. På Antrop har hon bland annat arbetat med ett samlat stöd för patientsäkerhet, för Socialstyrelsen, en webbapp för att kolla sin omvärldskunskap, samt en stor säkerhetstjänst! Åsa älskar att läsa bloggar och böcker, och tackar inte nej till en skogsdusch.

Åsa Hammarström, visuell designer på Antrop

Åsa Hammarström, visuell designer på Antrop

Mestadels arbetar Åsa Hammarström i kundprojekt, men nu har Antrop fått ta del av hennes illustrationskompetens för internt bruk. Hon är nämligen en av  upphovspersonerna till de specialframtagna illustrationer som du ser i vår egen  kommunikation.

Omväxlande och med krav på att kunna argumentera för sin sak
– Som visuell designer skapar jag ett projektets grafiska värld. Den innehåller allt från färgpaletter och bildmanér till illustrativa element och typografi.

Åsa Hammarström arbetar dagligen med webbar, gränssnitt och appar. Hon har, liksom alla våra designers, ett stort intresse för digitala trender och är själv en flitig användare av digitala tjänster.

– Jag är besatt av olika sorters projekt och älskar att till exempel jobba med kluriga visualiseringar för komplexa regelsystem. Just nu gör jag det för Tillväxtverket

Ett exempel på illustrationskonst.

Ett exempel på illustrationskonst.

Och ytterligare ett.

Och ytterligare ett.

Att vara på plats hos uppdragsgivaren
– Att samarbeta nära en uppdragsgivare är guld! Inte minst som visuell designer då mitt jobb är att tolka uppdragsgivaren i form och design. När jag sitter på plats hos dem blir det väldigt mycket lättare att sätta sig in i sammanhanget och förstå vilken känsla vi ska förmedla.

Man arbetar också med att argumentera kring designval på ett pedagogiskt sätt och en del av arbetet är att inspirera och leda kunder genom hela designprocessen. 

När behövs en visuell designer?
– Jag skulle säga i alla projekt där man vill ha en tonalitet som speglar användarens behov och företagets eller organisationens värdegrund och varumärke.