Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt

Hon tar dig till framtiden – möt Antrops Jenny Dannstedt 

De senaste åren har Jenny Dannstedt tillbringat mycket tid i framtiden. Hon har bland annat byggt upp ett värvningskontor som utspelar sig 2035 utanför riksdagen och bjudit in branschfolk, forskare och makthavare till en dystopisk HSB-bostad 2050. Vi bad Jenny förklara hur prototyperna hänger ihop med metodiken strategisk framsyn och hållbar omställning.

Lästid: 2 min

 

 

Foto på Jenny Dannstedt Senior Tjänstedesigner
Foto på Jenny Dannstedt, Head of Service Design på Antrop

Hej Jenny! Din senaste framtidsprototyp “Bo en dag i 2050” uppmärksammades bland annat av TV 4. Vad fick tv-teamet och andra besökare uppleva i lägenheten på Chalmers i Göteborg? 

Som besökare upplever du hur en vardag kan se ut i en värld där vi misslyckats att agera i tid för att hantera klimatförändringar, social otrygghet och brottslighet. En vardag där det inte finns rent vatten i kranen, elen ständigt slås ut och du inte vågar öppna dörren när någon knackar på. Du följer ständigt väderprognosen för att kunna förbereda dig på nya störtregn. Att vistas i lägenheten berör på ett annat sätt än siffror och fakta. Genom prototypen vill vi skapa debatt kring hur vi kan bygga ett mer hållbart samhälle och driva på nödvändiga skiften inom bostads- och byggsektorn. Vi är därför väldigt glada att både politiker och media varit på besök.

 

Ingen kan veta hur framtiden ser ut. Vad grundade Antrops team och HSB Living Lab framtidsscenariot för 2050 på?

Vi har utgått från dagens kunskap, forskning och vetenskapliga modeller och gjort  en kvalificerad gissning. Primärt har vi baserat vårt scenario på källor och underlag från IPCC, FOI, Planetens gränser och IPBES, som vi sedan byggt vidare på med en dyster tolkning av hur detta kan te sig i en bostad i en inte alltför avlägsen framtid.

 

Framtidsprototyper är en del av Antrops arbete med metodiken strategisk framsyn, som också kallas foresight. Var snäll och förklara kort och enkelt vad det egentligen är.

Strategisk framsyn handlar om att utforska framtida möjligheter och utmaningar för att fatta bättre beslut i nutid. Helt enkelt skapa en förmåga att kunna ställa om oavsett vilka förändringar som verkligen kommer att inträffa. På Antrop använder vi strategisk framsyn för att hjälpa organisationer att öka sin förmåga till omställning. Tillsammans utforskar vi olika framtider så de blir bättre förberedda på olika scenarion. För att engagera och ena så kan vi skapa visioner av vilken framtid som de vill sträva mot. Men vi jobbar också mycket med storytelling och prototyper kring olika tänkbara framtider.

 

Varför har du valt att jobba så mycket med strategisk framsyn?

För mig är strategisk framsyn och framtidsupplevelser mycket viktiga verktyg för att skapa verklig förändring. I våra projekt på Antrop ser vi ofta hur dessa prototyper väcker djupa diskussioner om våra största ödesfrågor – livet vi vill leva, planeten vi vill lämna efter oss, tekniska möjligheter och moraliska vägval. Det handlar om att öppna upp för komplexa frågor och väcka drivkraften att agera annorlunda. Jag jobbar ju på Antrop för att vi är fast beslutna att bidra till att lösa klimatfrågan – trots dess komplexitet och svårighet.

 

Om man vill skapa engagemang och action kring ett visst område och blir nyfiken på metoden strategisk framsyn – vad kan man göra då?

Jag skulle rekommendera tre saker. Sätt en rutin kring att trendspana och leta signaler, samlas kontinuerligt och diskutera vilka framtider som ni behöver utforska, och inte minst – börja bygga, testa och smaka på framtiden så snart det går. Vi på Antrop hjälper såklart gärna till. Vi kommer att bjuda in till ett webbinarium i september för dem som vill lära sig mer om framtidsprototyper. Så hoppas vi ses då!

Mer om Jenny

Roll på Antrop: Senior tjänstedesign och innovationsledare

Fler roller i livet:  tonårsmamma, bioodlare, kulturnörd

Bakgrund: Beteendevetare och designer som arbetat med interaktionsdesign och tjänstedesign sedan 1997, tidigare på bland annat Doberman och Dagens Nyheter

Gör helst en ledig lördag: Är i skärgården med särbo

Sara Nero, säljchef

Hör gärna av dig om du vill veta hur vi kan hjälpa dig!

Sara Nero, säljchef

Sara Nero

073-066 20 36