KURS I BETEENDEDESIGN

Beteendedesign och nudging handlar om att förstå människors beteenden och knuffa dem mot bra eller hållbara beslut. Metoden bygger på beteendeekonomisk forskning och psykologiska insikter om vad som styr människors beslutsfattande. I Antrop Academys kurs lär du dig använda beteendedesign för att få nöjdare kunder och samtidigt stärka ert hållbarhetsarbete.

Syftet med beteendedesign är inte att minska användarens valfrihet – utan att skapa en gräddfil för hållbara val. Det kan till exempel ske genom smart design för att påminna, förenkla och motivera användaren. Det fina med beteendedesign är att relativt små förändringar kan skapa stor effekt.

Beteendedesign är en effektiv metod för att öka kundnöjdheten och stärka varumärket, liksom en hjälp för företag att stärka sitt hållbarhetsarbete och uppfylla viktiga hållbarhetsmål.

På Antrop Academys heldagskurs får du lära dig jobba med beteendedesign ur ett helhetsperspektiv, både i digitala gränssnitt och fysiska miljöer. Vi varvar inspirerande föreläsningar och gruppdiskussioner med praktiskt arbete. Efter kursen kommer du att bli bättre på att förstå och undersöka era kunders behov med fokus på beteendedesign. Du får en grundläggande förståelse för beteendeteori och kunskap om hur ditt företag kan tillämpa beteendedesign i research och analys, idé och konceptarbete, och slutligen design och implementering.

Lär dig hur tankefällor fungerar

En viktig del i beteendedesign är att förstå vilka tankefällor människor vanligen hamnar i. Tankefällor är psykologiska genvägar som förenklar beslutsfattande och därför styr våra beteenden. De sparar tankekraft och energi, men leder också till att människor fastnar i vissa beteendemönster.

Förankring är ett exempel på en tankefälla. När vi fattar beslut tenderar vi att lita för mycket på den första informationen vi kommer i kontakt med. Den första informationen blir ett ankare och en mental referenspunkt, vilket påverkar de val vi senare gör.

Knapphet är en annan tankefälla. Vi kopplar ofta tillgänglighet till kvalitet. Uppfattas något som knappt drar vi ofta slutsatsen att det måste vara mer värdefullt. Forskning visar tex att vi känner större uppskattning för kakor när det endast finns några få kvar i skålen.

Som kursdeltagare får du lära dig mer om olika tankefällor, och att kartlägga era kunders beteenden och de hinder och tankefällor som står i vägen för hållbara beteenden. Du får prova på att designa bort tankefällor på ett effektivt sätt och utveckla era kontaktytor så att de skapar nytta för både affären, kunden och planeten.

Upplev hur det är att jobba med beteendedesign

Under kursen varvar vi teori med praktiska övningar. Du får dels lära dig teorierna bakom beteendedesign, och även testa metoder för att få kunden att fatta hållbara beslut eller förändra sitt beteende. Under en inspirerande och intensiv dag går vi igenom hela arbetsprocessen, från beteendeutmaning till beteendekartläggning, kundsegmentering och fysisk eller digital lösning. I de praktiska momenten tar vi oss an verkliga utmaningar så att du får prova på hur det är att jobba med beteendedesign på riktigt.

Vem riktar sig kursen till?

Kursen kräver inga förkunskaper. Den riktar sig till dig som vill förstå mekanismerna bakom människors beslut och hjälpa dem göra mer medvetna och därmed bättre val som de känner sig nöjda med. Kanske för att du likt oss på Antrop brinner för att skapa trippel nytta – nytta för affären, kunden och planeten.

De som går kursen arbetar till exempel som:

  • Marknadsansvarig
  • Ansvarig för kundupplevelse
  • Kommunikationsstrateg eller -chef
  • Content manager
  • IT-chef
  • Hållbarhetsansvarig och hållbarhetsstrateg
  • Tjänstedesigner, Service designer
  • UX-designer, AD eller Visuell designer
  • Produktutvecklare
  • Projektledare och förändringsledare
  • Stadsplanerare
Antrop Academy logo
KURSTILLFÄLLEN

Beteendedesign (1 dag)

När: 4 februari 2020
Kurstid 9-16:30
Frukost serveras 8.30

Var: Hos Antrop, på Rosenlundsgatan 31 i Stockholm

Pris: 7 995 kr exkl. moms 
Frukost, lunch och fika ingår

ANMÄL DIG HÄR

Vi ger 10 % rabatt på kursavgiften för dig som:

  • är kund hos Antrop
  • anmäler 4 personer eller fler till ett kurstillfälle
VI KOMMER TILL ER

Vill ni hellre att vi kommer ut till er och håller kursen? Boka en skräddarsydd utbildning anpassad till era förkunskaper och behov.

Prata med Jenny Collberg för mer information.
08-522 348 50

Allmänna villkor

ANDRA KURSER

Hållbarhetsdesign

Tjänstedesign

User research

Att leda designarbete

Att leda workshops för innovation

Kursupplägg

Kursledare

Antrops kundinsiktsstrateg Martin Düring och tjänstedesigner Maria Klint leder kursen.
Tillsammans har de gedigna kunskaper och lång erfarenhet av arbete med beteendeekonomi, kognitiv beteendevetenskap och design för hållbarhet. De arbetar med att hjälpa företag ta fram avancerade kundinsikter och lösa komplexa hållbarhetsutmaningar, och är också mycket uppskattade föreläsare inom området.



Kundinsiktsstrateg

Martin Düring

+46 706 789 099
[email protected]

Tjänstedesigner

Maria Klint

+46 (0) 763 446 681
[email protected]