Var med och skapa tjänster som gör skillnad

Vi är ingen helhetsbyrå. Vi är ingen webbyrå. Vi är en UX- och tjänstedesignsbyrå som alltid ser till att användarperspektivet är i fokus. Hos oss arbetar du nära dina användare på riktigt.

Lediga jobb

Antrops medarbetarfilosofi

Vi tror att det finns tre saker som gemensamt är viktigt för kreativa problemlösare. Att känna meningsfullhet, ha stor frihet och ständigt utmanas att bli riktigt bra på det hantverk man brinner för. Vi arbetar hårt för att vara en arbetsplats som ger just detta till medarbetarna.

Teamet

Idag är vi drygt 50 medarbetare. Det är en familjär storlek vi trivs bra med. Vårt fokus ska alltid vara att bli vassast, inte störst. Vi är en härlig mix av tjänstedesigners, strateger, UX-are, visuella designers, copy och projektledare. Hos oss får du arbeta med såväl nyexade kreativa stjärnor som ett gäng av Sveriges mest seniora designkollegor. Gemensamt för oss är att vi vill använda vår kompetens för att skapa en mer rättvis och hållbar värld för våra barn. Det är vår vision som vi jobbar för varje dag på Antrop.

De 3 främsta skälen att arbeta på Antrop (enligt vårt team)

  • Vi arbetar användarnära på riktigt.
  • Vi utvecklar oss ständigt och jobbar i engagerande projekt
  • En prestigelös kultur där vi lyfter varandra och har roligt.

Våra 6 ledstjärnor

Tillsammans har vi tagit fram sex ledstjärnor som hjälper oss att utvecklas och må bra så att vi alltid är i framkant inom våra expertområden.

Mänskligt

Antrop bygger på intresset för människor och vår förmåga att sätta oss in i människans behov för att skapa bra kundupplevelser. Human Centric är kärnan i allt vi gör och empati vårt främsta arbetsverktyg. Vi är ett gäng med stora hjärtan, vilket märks i vårt förhållningssätt till varandra, våra kunder, och våra kunders kunder.

I praktiken innebär det till exempel:

  • Byråns namn Antrop kommer från ordet antropologi – läran om människan. Det är människors behov och beteenden som intresserar oss. Våra strategiska råd och designförslag utgår alltid från kunskap om människors behov och drivkrafter. Därför lägger vi energi på research – vi vet att det alltid leder till en träffsäker kundupplevelse.
  • Vi är en snäll arbetsplats byggd på välvilja till våra medmänniskor. Ärlighet, hjälpsamhet och respekt är viktigt i vår snällhetskultur. Men också att vi ställer höga krav på varandras insats. Det är snällt att hjälpa varandra nå högt uppsatta mål.
  • Att vara sitt bästa jag är mycket mer än att vara i framkant inom sitt expertisområde. Det handlar också om personlig utveckling. Att förstå sig själv och sitt samspel med andra. Att våga vara sig själv. På alla våra konferensresor jobbar vi med personlig utveckling. Det är en lärorik, berikande och ibland kämpig resa vi gör tillsammans.
  • En god hälsa är grunden till för att kunna vara sitt bästa jag. På Antrop har du ett generöst friskvårdsbidrag, yoga på kontoret varje vecka och privat sjukvårdsförsäkring så att du snabbt och enkelt ska få hjälp om du inte mår bra.
  • December är vanligtvis en stressig månad. Därför har vi en halvdag betald ledighet för att hinna julstöka eller julvila.

Hållbart

Antrops vision är att skapa en bättre värld för våra barn. Vi vet att vi med vår kompetens kan bidra till en mer rättvis och hållbar framtid. Det arbetar vi för varje dag och missionerar flitigt för. Ekologisk, social och ekonomisk hållbarhet är viktigt för allt vi gör i vårt bolag.

I praktiken innebär det till exempel:

  • Vi mäter vår framgång i hur mycket vi investerar i hållbara projekt och vilken nytta de skapar.
  • Vi använder vår designkompetens till att skapa tjänster som bidrar till en hållbar värld. Genom att digitalisera, tjänstefiera och innovera tjänster tar vi oss an vår tids stora utmaningar.
  • Vi tackar nej till affärsmöjligheter där företagsvärderingar eller projektets natur inte rimmar med vår värdegrund. Som konsult sätts du aldrig på att arbeta med ett projekt om det inte överensstämmer med dina värderingar.
  • Vi fördjupar hela tiden vår kompetens inom hållbarhet och har bland annat anställt en doktor i hållbar utveckling. Som medarbetare får du möjlighet att lära dig mer och engagera dig i utvecklingen bland annat genom workshops som anordnas på byrån.
  • På jobbet källsorterar vi givetvis, vi klimatkompenserar våra resor, serverar bara vegetarisk mat, trampar elcykel och försöker så långt det går göra miljösnälla val. Vi har också valt att sitta i miljöklassade kontorslokaler och att ställa hållbarhetskrav på våra egna leverantörer.

Professionellt

Att vara professionell handlar både om yrkesexpertis och konsultmässighet på Antrop. Det ena utan det andra räcker inte. Vi lägger därför i all rekrytering stor vikt vid att hitta kollegor som matchar våra kunders förväntningar på Antropkonsulter.

I praktiken innebär det till exempel:

  • Vårt fokus ligger alltid på kundnyttan och förändringen vi skapar. Om en uppdragsgivare efterfrågar insatser som du inte tycker är kvalitetseffektiva ska du avråda – även om det innebär minskad fakturering.
  • Våra beställare är trygga med att vi alltid ligger i framkant och hänger med i utvecklingen. Som Antropare omvärldsbevakar du och håller koll på trender, och delar din kunskap med kollegor och kunder.
  • Vi skapar trygghet i våra kundrelationer genom att vara insatta, kommunikativa och proaktiva. Du lägger stor vikt vid detta i din konsultroll.
  • Vi för oss på ett sätt som gör att kunden känner att vi är de proffs vi är. Vi visar alltid respekt för våra kunders tid och kunskap. Du är ödmjuk, inkluderande, koncis och väl förberedd.
  • Vi hjälper våra kunder gå från idé till handling. Vi inväntar inte den perfekta inputen eller designen, utan ser att det är mest effektivt att snabbt få fram prototyper som kan testas och arbetas vidare på. En strategi är inget värd om den inte sätts i handling.

Tillsammans

Vi vet att ett fint samarbete mellan kollegor, uppdragsgivare och andra byråer är A och O för att kunna skapa skillnad. Öppna, raka samarbeten med tydlig ansvarsfördelning bidrar till kvalitet, kreativitet och lärande i våra uppdrag.

I praktiken innebär det till exempel:

  • Vi finns till för våra kunder. För att hjälpa dem uppnå önskad förändring behöver vi hugga i på olika sätt i varje uppdrag. Teamets prestation är alltid viktigare än individens på Antrop.
  • Här är du omgiven av de mest kompetenta och hjälpsamma kollegor du kan tänka dig.. Du är aldrig ensam. Att vi alltid har varandras rygg, stöttar och vill hjälpa varandra framåt är en av byråns största styrkor.
  • För att få till bästa möjliga samarbete arbetar du i vissa uppdrag hos kund, i vissa uppdrag från Antrops kontor. Samarbetets behov för att nå största kundnytta är det som avgör vilket.
  • Antrop har en stark feedbackkultur. Du förväntas kunna prata om styrkor och utmaningar i alla samarbeten du är i. Genom att vara bra på att ge och ta feedback hjälper vi varandra vara våra bästa jag.
  • Vi har inga Design directors på byrån, istället har vi design coacher. Det är en viktig skillnad då vi tror att ett coachande förhållningssätt lyfter allas kreativitet och utveckling mycket mer. Du har alltid tillgång till en dedikerad coach som du kan bolla designidéer och strategiupplägg med, för att kunna leverera med så hög kvalitet som möjligt.

Ansvarsfullt

En Antropare fungerar och mår bäst med stor frihet och eget ansvar på jobbet. Eget ansvar är viktigt för att byrån ska präglas av tillit och positivism. Det är så vi kan leverera bästa möjliga kundvärde.

I praktiken innebär det till exempel:

  • Du är inte detaljstyrd på jobbet utan förväntas själv ha öga för vad som behöver göras och styra arbetet framåt.
  • Du har en stark inre motor och klarar av att prioritera och leverera på rätt nivå. När du behöver hjälp, svar eller mandat så flaggar du för det. Inga frågor är dumma. Men det är dumt att låta bli att fråga.
  • Du har stor möjlighet att påverka ditt och dina kollegors arbetssätt. Du har utrymme att testa nya metoder som du tror tar uppdraget framåt och ingen strikt Antrop-linje att rätta dig efter.
  • Du ser till att hålla dig uppdaterad inom ditt fält. Du reflekterar över hur du kan och vill utvecklas, är proaktiv i din kompetensutveckling och tar din chef till hjälp för att planera hur du bäst når dina mål.
  • Vi har flextid. Vill du jobba mer eller mindre en vecka styr du över det själv. Vi litar på att alla planerar in sitt arbete och ledighet på bästa sätt.

Utvecklande

Vi strävar efter att vara branschens vassaste ux- och tjänstedesignsbyrå. Därför jobbar vi för ständig förbättring. Vi lär av varandra, av våra kunder, av våra framgångar och av våra misstag. Alla kunduppdrag utvärderas så vi kan snappa upp möjligheter att bli ännu skickligare som byrå.

I praktiken innebär det till exempel:

  • Vi kompetensutvecklar oss ofta för att ligga i framkant, vi har till exempel skills med föreläsningar och workshops på kontoret, kompetensluncher, coachningsamtal och konferenser tillsammans.
  • Den främsta kompetensutvecklingen sker i dina uppdrag. Vi försöker därför styra så du kommer få jobba inom olika typer av domäner, kunder, projekt och team.
  • Vi har ett sprängfyllt bibliotek med litteratur inom våra kunskapsområden som du kan förkovra dig inom. Behöver du appar eller geek club-medlemskap för att hålla dig ajour inom ditt område så ersätter Antrop kostnaden.
  • Vi kompetensutvecklar oss inte bara inom vårt hantverk, utan även inom personlig utveckling. Att ha ett stabilt och välmående jag ger också trivsel på jobbet och god prestation i våra uppdrag.
  • Vi lägger stor vikt vid att lära våra kunder vårt arbetssätt och pedagogiskt förklara våra leveranser. Ju mer våra kunder lär sig desto mer långsiktig förändring kommer vi skapa. Du förväntas vara skicklig på detta.

Frukostklubben

Våra populära frukostföreläsningar om intressanta och högaktuella ämnen.

Läs mer och anmäl dig här

Föreläsningar hos dig

Inspirationsföreläsningar och workshops om kundfokus, hållbarhet och ledarskap.

Läs mer