Stim Music Room nominerat i Design S – Swedish Design Awards 2020!

Stim Music Room, ett projekt som Antrop arbetat med tillsammans med Stim, är nominerade till Swedish Design Awards pris i kategorin Tjänstedesign. Att arbeta med tjänstedesign var nytt för Stim när samarbetet med Antrop drog igång.

Stim Music Room är en 200 kvm stor arbetsplats, ett helt våningsplan i Stim-huset i centrala Stockholm. Här finns samarbetsytor och studios där Stim-anslutna låtskrivare kostnadsfritt har tillgång till inspelningsstudio, branschkunskap och nätverk. 

Stim Music Room är resultatet av Stims och Antrops arbete med att genom tjänstedesign möta målgruppens nya behov.

– Projektet lade grunden till ett nytt mindset i organisationen och idag arbetar vi närmare våra medlemmar, sa Stims projektledare Lina Heyman när Stim Music Room lanserades.

 

Antrop stolta över Stims förändringsresa

Antrops tjänstedesigner Jenny Dannstedt och UX-designern Michel Adamek arbetade nära Stim i projektet.

– Vi är otroligt stolta över att ha hjälpt Stim på den här förändringsresan, säger Jenny Dannstedt, och fortsätter: Music Room är bara starten på det förändringsarbete Stim genomför. Jag tycker att de utmärker sig genom att vara så bra på att lyssna på sina medlemmar. De är också handlingskraftiga och har kunnat ta de idéer som har kommit fram och göra verklighet av dem. De har förstått att det krävs hårt arbete i organisationen för att förändra förhållningssätt och arbetsätt. Stim är verkligen ett föredöme!

Michel Adamek, UX-designer, håller med:
– Jag uppskattade verkligen att arbeta med den här processen. Vi gick hela vägen från att intervjua artister som är i början på sin karriär i deras dammiga källarstudios, till att faktiskt skapa en gemensam plats för musikskaparna - ett Music room.

Stims kommentar till nomineringen Design S: 

Anton Waltari, Stim. Foto: Michel Adamek, Antrop

Anton Waltari, Stim. Foto: Michel Adamek, Antrop

– Vi är otroligt glada över att bli nominerade just i kategorin Tjänstedesign – då det från starten var vårt mål att kunna skapa nya tjänster och lösningar för våra anslutna låtskrivare. Genom att utveckla och lansera Stim Music Room har över 1 500 personer besökt lokalerna. Vi har arrangerat mängder av föreläsningar och events samt agerat värd för över 400 studio sessions. Det säger konceptskaparen Anton Waltari som jobbar med writer relations på Stim till Design S.

Så arbetade Antrop och Stim tillsammans i projektet

– Vi insåg att vi behövde lära känna våra låtskrivare ännu bättre för att kunna bygga en närmare relation, berättade projektledaren Lina Heyman när Stim Music Room lanserades.

I projektet genomförde Stim och Antrop ett tiotal djupintervjuer med målgruppen. Stims medarbetare var med vid alla intervjuer.

Insikterna från intervjuerna låg till grund för det gemensamma idéarbetet, där en musikstudio i Stims lokaler var ett av koncepten.

I början av 2020 gjorde Antrop och Stim en ny omgång intervjuer med målgruppen unga musiker. Analysen visade på en positiv förflyttning i relationen till Stim jämfört med 2018. Music Room nämndes som en av orsakerna.

Läs mer om Antrops och Stims arbete med Music Room här.

Fakta

Design S och Swedish Design Awards

Design S – Swedish Design Awards är Sveriges främsta och bredaste designutmärkelse. Svensk Form driver utmärkelsen som riktar sig till professionella designer, formgivare, arkitekter, enskilda utövare, producenter och företag som arbetar med design och form i bred bemärkelse. Vinnarna utses i november 2020.

Om tjänstedesign

Tjänstedesign är en sorts kunddriven affärsutveckling – ett sätt att skapa innovation och ta fram användarvänliga och konkurrenskraftiga tjänster. Genom att på riktigt förstå era målgrupper och deras drivkrafter kan vi hjälpa er att innovera nya tjänster, leverera fantastiska kundupplevelser som lyfter er affär.

Läs mer om hur vi arbetar med tjänstedesign här

Så arbetade vi i projektet med Stim

Insiktsarbete ledde till succéstudio

Arbetsgrupp från Antrop

Jenny Dannstedt, tjänstedesigner

Michel Adamek, UX-designer

Jessica Cronheim, projektledare

Nina Knez och Lena Bergman Esk var även delaktiga i projektets senare del.