CXO

Kundfokus är inte ett mindset–det är ett arbetssätt. För att leverera framgångsrika och träffsäkra tjänster över tid, behöver företag arbeta kundfokuserat i praktiken.

Kundupplevelsen är din främsta konkurrensfördel

Internets utspridning i affärsvärlden har bidragit till att makten över kommunikation och information allt mer förflyttats från företaget till kunden. All information kring köpbeslut finns online och det finns alltid någon som syns mer eller levererar snabbare och billigare.

Relationer och lojalitet är viktigare än någonsin och då är kundupplevelsen företagets främsta konkurrensfördel. De företag som inte lyckas designa tjänster och produkter som underlättar kundernas liv kommer att halka efter.

 

Att tillsätta en CXO är ett steg i rätt riktning

Det är lätt att hävda att man är ett kundfokuserat företag. Det svåra är att hitta en metodik och organisationsstruktur som stödjer den ambitionen. Att tillsätta en Chief Experience Officer (CXO) är ett steg i rätt riktning men titeln är inte det viktiga. Framgångsrika organisationer har en tydlig arbetsprocess med kundens upplevelse i fokus.

Genom att låta kundinsikter styra hela organisationen kan man bli kundfokuserade på riktigt. Att göra det är lättare sagt än gjort och många organisationer saknar t ex målstyrning, metod, kompetens, kultur och rätt organisationsstrukturer för att göra det möjligt. Detta är viktiga fokusområden för CXO-rollen.

Oavsett om din titel är CXO eller inte, är det bra börja i liten skala när du ska införa nya arbetssätt. Sätta upp ett mindre projekt med ett tvärfunktionellt team och en kundfokuserad arbetsprocess. Det projektet kan sedan få statuera exempel inom organisationen i syfte att skala upp och sprida arbetssättet internt.

 

Skulle din organisation vinna på ett mer kundfokuserat arbetssätt?

Prata med kundansvarig som gärna berättar mer om hur vi kan hjälpa.
Erik Hammarström
+46(0) 733 210 720
erik.hammarstrom@antrop.se