Telenor ville skapa användarvänliga och moderna digitala tjänster med en förstklassig kundupplevelse. Antrop har under ett längre samarbete hjälpt Telenor skapa en ny webbplats och mobil-app som kunderna verkligen uppskattar och som underlättar onlineköp. 

Kundfokus i alla digitala kanaler

Telenor kontaktade Antrop med utmaningen att bli mer kundcentrerade i sina digitala kanaler.

Telenor ville nå ut till fler kunder och förbättra användarupplevelsen på sin webbplats och mobilapp. För att uppnå detta behövde de hjälp att utveckla nya koncept för att göra gränssnitten användarvänliga och kundcentrerade.

Ett team från Antrop arbetade under hela uppdraget tätt tillsammans med designansvariga och utvecklare från Telenor. Teamet började med en noggrann kartläggning av användarnas och Telenors behov och mål. Under konceptutvecklingen arbetade Antrop iterativt med digital design, användartester, utvärderingar och nya designriktlinjer. Hela arbetet genomsyrades av kundcentrerad design för att göra webbplatsen så användarvänlig som möjligt.

De nya designkoncepten testades i flera omgångar med användare för att få fram bästa möjliga lösningar.

Ökad konverterings- och lösningsgrad för Telenor.se

Testerna av den nya designen för Telenor.se visade att webbplatsen och det nya köpflödet upplevdes som enkelt, modernt och lättanvänt. Flera användare som till en början var negativa och tyckte Telenos köpflöden var krångliga, ändrade åsikt efter att ha testat det nya konceptet. Den negativa inställningen vändes till en positiv kundupplevelse och testpersonerna sa att de absolut kunde tänka sig att göra onlineköp i den nya miljön. 

Den nya designen lanserades under hösten 2016. Telenor har efter lanseringen sett att konverteringsgraden för sälj ökat, men också att de kan lösa sina serviceärenden snabbare eftersom webben är bättre.

Telenor

Telenorkoncernen är en internationell leverantör av tjänster inom tele-, data- och media och är en av världens största mobiloperatörer med 186 miljoner mobilabonnemang i sina verksamheter runt om i världen.

www.telenor.se

 

Projektet innehöll


Jag hade höga förväntningar på Antrops arbete och de har levererat med råge. Den nyfikenhet, entusiasm och det engagemang de visat genom alla delar i designprocessen har varit imponerande och har också lett till väldigt höga resultat i form av kundnöjdhet och upplevelse.

Rickard Sandbladh, Lead Designer online, Telenor

En ny modern och användarvänlig mobilapp

Den nya Telenor-appen lanserades under december 2016. Appen samlar hela kundens engagemang hos Telenor på en och samma plats. Kunden kan nu snabbt och enkelt se sin dataförbrukning, köpa mer surf och fördela den mellan familjemedlemmar, se sina fakturor, och få information om sitt abonnemang. Efter lanseringen har appen fått positiv respons av Telenors kunder och fina recensioner i Google Play. Parallellt med den nya appen tog Antrop fram nya riktlinjer för design som Telenor ska använda i framtida utveckling.


Great! Good looking, easily overviewed app. Just what I need to control my Telenor account.

Recension på Google Play

Står du inför liknande utmaningar?

Prata med kundansvarig som gärna berättar mer.
Erik Hammarström
+46 (0) 733 210 720
erik.hammarstrom@antrop.se

ANDRA KUNDER VI HJÄLPT