Fastighetsbyrån tog det modiga beslutet att som första mäklarfirma i Sverige frångå valet att köpa in ett tredjepartssystem för kärnverksamheten till att bygga ett eget affärssystem med hjälp av tjänstedesign.

Modet att gå sin egen väg

Det var inget självklart val att bygga sitt helt egna mäklarsystem. Det innebar en rejäl utmaning i och med komplexiteten med hundratals funktioner och mängder av kritiska integrationer till externa tjänsteleverantörer och bostadssajter som t ex till Hemnet. Systemet är affärskritisk då det är det huvudsakliga systemet för mäklare och mäklarassistenter i den dagliga verksamheten så det fanns inte utrymme för att göra några fel här. På grund av komplexiteten i det som skulle byggas kontaktade Fastighetsbyrån Antrop för att få hjälp och stöd i att designa det optimala mäklarsystemet. 

Ett eget system underlättar innovation 

Ett team från Antrop ansvarade för digital design och användarupplevelse baserat på tjänstedesignmetodik. Teamet gjorde intervjuer med användare av systemet och satte mål med vad systemet skulle kunna uppnå utifrån dessa kundinsikter.

Ett nytt koncept såg dagens ljus och utvecklades till det system som snart är satt i bruk på samtliga mäklarkontor. Genom att bygga ett eget system kan Fastighetsbyrån nu agera snabbare på marknaden samt innovera sin tjänst som de önskar i och med att de inte är beroende av någon extern leverantör.

Fastighetsbyrån

Fastighetsbyrån är Sveriges ledande mäklarkedja med ca 250 kontor och cirka 1500 medarbetare över hela landet och i delar av Spanien.

 

Projektet innehöll


När konsulten från Antrop kom in i projektet lossnade konceptarbetet på riktigt, han anpassade sig på ett fantastiskt vis till vårt arbetssätt och hjälpte oss att tillsammans leverera ett system som användarna redan tagit till sina hjärtan med minimal friktion.

Tobias Friman, Projektledare för projektet

Står du inför liknande utmaningar?

Prata med kundansvarig som gärna berättar mer.
Erik Hammarström
+46 (0) 733 210 720
erik.hammarstrom@antrop.se

ANDRA KUNDER VI HJÄLPT